Vodní elektrárna Dalešice

Dalešický pivovar
Vodní nádrž Dalešice

Tip na výlet: Na Dalešickou přehradu za přírodou i technikou

Vodní nádrž Dalešice na řece Jihlavě se pyšní nejvyšší přehradní hrází v České republice. Za touto hrází se až k městysu Vladislav rozprostírá rozsáhlá plocha, jejíž břehy lákají k příjemnému výletu. Na konci více než dvacetikilometrové túry se pak nabízí technologická odbočka – exkurze do vodní elektrárny Dalešice na samotné přehradní hrázi.

Cesta kolem nádrže

Náš výlet začíná v městysu Vladislav na západní straně přehrady – právě sem dosahuje vzdutí hladiny způsobené přehradou. Vladislav leží zhruba osm kilometrů východně od Třebíče. Pokud si věříte na opravdu dlouhý pochod, můžete se pěšky vydat po červené značce právě už z Třebíče, jinak do Vladislavi jezdí vlak i autobus.

Ve Vladislavi se na zastávce autobusu napojíme na červenou značku směrem na Holoubek. Cesta vede po silnici z Vladislavi přes most přes Jihlavu, ale zhruba po kilometru ze silnice schází a pokračuje podél řeky. Projdeme Číměří a kolem bývalého Jirkasova mlýna, odkud se cesta na moment odklání od vody směrem na vrchol Kozí hlava. Z Kozí hlavy je to zhruba pět kilometrů na rozcestí u zříceniny Holoubek, ze které zbývá už jen pár zdí na prudkém svahu nad nádrží.

Od Holoubku trasa vede dále na východ skrze příjemnou lesní krajinu. Po dvou a půl kilometrech se stočíme zpět k nádrži a po silničním Stropešínském mostě přejdeme na opačný břeh. Ze silnice sejdeme na rozcestí Bouzanov, odkud nadále po červené pokračujeme do Hartvíkovic, kde se objevuje možnost okružní odbočky po žluté značce, která nás dovede k zřejmě nejkrásnější vyhlídce na nádrži, Wilsonově skále.

Z Hartvíkovic vede červená dále na východ kolem vojenského letiště Náměšť. V Popůvkách pak cesta zahýbá na jih a finální úsek nás přes Kramolín přivede až na hráz Dalešické přehrady.

Podpora Dukovanům

Dalešická přehradní hráz je se sto metry výšky nejvyšší hrází v Česku a druhou nejvyšší sypanou hrází v Evropě po rumunské Gura Apelor. Součástí vodního díla Dalešice je také spodní vyrovnávací nádrž Mohelno, která začíná právě pod hrází hlavní přehrady. Hlavním účelem Dalešic je dodávat chladicí vodu do nedaleké jaderné elektrárny Dukovany. Vodní elektrárna pak slouží jako krátkodobá záloha při odstavení jednoho dukovanského bloku a elektřinu dodává také v provozní špičce.

Dalešickou vodní elektrárnu je možné navštívit prostřednictvím jejího infocentra. Při exkurzi navštívíte prostor elektrárny za hlavní branou a v závislosti na typu prohlídky je možné se podívat i do strojovny. Nezapomeňte si však předem ověřit volný termín u personálu infocentra. Po ukončení prohlídky se dá od přehradní hráze pokračovat dále na jih do Slavětic, kde můžete nastoupit na autobus zpět do Třebíče.

Pokud však máte rádi film Postřižiny, zamiřte ještě do Dalešic. V místním pivovaru se totiž slavný snímek Jiřího Menzela natáčel. Dnes se v rekonstruovaném objektu nachází i Muzeum rakousko-uherského pivovarnictví. Samotné Dalešice jsou nevelkým městysem, jehož jedinou pamětihodností je bývalý klášter přestavěný na barokní zámek.

Spoustu dalších tipů na neotřelé výlety nabízí náš speciál ČESKO KŘÍŽEM KRÁŽEM.