Pravěké kamenné koleje na Maltě: záhadně protínají ostrov a mizí v moři
Mnoho vědců se již pokusilo objasnit záhadu jejich vzniku a účelu, přesvědčivě se to však zatím nikomu nepodařilo. Soustavy prehistorických kolejí vyrytých do vápencových skal na ostrově Malta tak dodnes přitahují pozornost nejen odborníků, ale i velkého počtu turistů.
Většina vědců se domnívá, že se kamenné koleje, známé také pod názvem „cart ruts“, na Maltě objevily zhruba 2 tisíce let př. n. l. Vyskytují se nepravidelně na různých místech ostrova a některé, aby snad záhad nebylo málo, dokonce mizí v moři a pokračují po jeho dně.
Rýhy jsou asi 60 centimetrů hluboké, přičemž vzdálenost mezi rovnoběžnými kolejemi se pohybuje okolo 110 až 140 centimetry.
Nejznámější z těchto kolejí se nacházejí na místě zvaném Clapham Junction v Siggiewi, mezi útesy Dingli a zahradami Buskett, nedaleko Mdiny. K soustavě kolejí se dá snadno dojít pěšky – od nejbližší autobusové zastávky je to přibližně sedm minut. Místo za svůj název vděčí Angličanovi, kterému tato soustava připomínala stejnojmennou železniční stanici v Londýně.
Koleje si ale můžete prohlédnout například také v oblastech Bidnija, San Gwann, Naxxar nebo i na sousedním ostrově Gozo.
Ani v jednom případě se dodnes neví, k čemu koleje sloužily, ani jak vnikly. Odborníci mají tři hlavní teorie. Podle první z nich se jednalo o vozové koleje vytvořené pro přepravu zboží, podle druhé šlo o „pouhé“ stopy po saních převážejících těžké náklady a podle třetí byly tyto rýhy důmyslným zavlažovacím systém.
Pro stavbu chrámů?
První dvě hypotézy předpokládají, že se po kolejích převážely těžké předměty. Nejčastěji se odborníci přiklánějí k tomu, že se jednalo o kamenné kvádry na stavbu megalitických chrámů, které se na Maltě rovněž zachovaly. Problémem ale je, že žádné z těchto kolejí k chrámům nesměřují.
Ještě záhadnější jsou pak koleje mizící v moři, které mohly vzniknout, když byly ostrovy ještě spojeny a tvořily jednolitý celek. Jenže to zase neodpovídá časově, protože by rýhy musely být mnohem starší, než je jejich odhadované stáří.
S vlastním vysvětlením pak přišel i Erich von Däniken, který za kolejemi viděl přistávací dráhu pro UFO. Těžko říct, proč by mimozemšťanům nestačili jen jedny a měli jich hned celou soustavu i s křižovatkami, ale i taková hypotéza existuje. Nicméně ať už byl jejich účel jakýkoli, jen samotný pohled na ně je dodnes velmi impozantní. Ještě dodejme, že jsou volně přístupné.