Amsterdam zavádí bezemisní zónu pro rekreační lodě na kanálech v centru města.

Amsterdam zavádí bezemisní zónu pro rekreační lodě na kanálech v centru města. Zdroj: Shutterstock

V centru budou moci jezdit pouze plavidla s nulovými emisemi.
Město věří, že zákaz přispěje ke snížení emisí oxidu uhličitého a hluku.
Do oblasti budou moct vplout hybridní lodě.
4 Fotogalerie

Konec naftových člunů na kanálech: Amsterdam zavádí bezemisní zónu

Alice Kottová

Amsterdam zavádí od 1. dubna bezemisní zónu pro rekreační lodě na kanálech v centru města. V této oblasti budou moci jezdit pouze plavidla s nulovými emisemi, což zahrnuje elektrické, vodíkové nebo ručně poháněné lodě. Město věří, že zákaz přispěje ke snížení emisí oxidu uhličitého a hluku.

„Znečištěné ovzduší ve městě škodí zdraví obyvatel Amsterdamu. Proto pracujeme na zlepšení kvality ovzduší. Bezemisní zóny k tomu přispívají,“ uvedl v prohlášení amsterodamský magistrát.

Připomíná, že znečištění ovzduší, které se zhoršuje v důsledku změny klimatu, zvyšuje riziko onemocnění dýchacích cest, kardiovaskulárních chorob, cukrovky a rakoviny.

Žádné dieselové výpary

V centru budou moci jezdit pouze plavidla s nulovými emisemi.V centru budou moci jezdit pouze plavidla s nulovými emisemi. | Shutterstock

Přechod na bezemisní lodní dopravu tak má přispět k čistšímu a tiššímu prostředí jak pro obyvatele Amsterdamu, tak pro jeho návštěvníky. „Nad našimi vodními cestami už nebudou žádné naftové výpary. Půjde jen o tichou a čistou plavbu poháněnou elektřinou, vodíkem anebo svaly,“ uvedly úřady.

Úřady ovšem zavádějí hned několik výjimek. Do oblasti budou moct například vplout hybridní lodě s elektrickým i spalovacím motorem za předpokladu, že budou používat pouze elektrický pohon. Další výjimku tvoří hlavní průjezdní trasy, na nichž budou plavidla s motorovým pohonem prozatím tolerována.

Centrální oblast

Do oblasti budou moct vplout hybridní lodě.Do oblasti budou moct vplout hybridní lodě. | Shutterstock

Bezemisní zóna se tak vztahuje výlučně na centrální amsterodamskou oblast Singelgrachtu. Nezahrnuje průjezdní trasy, jako jsou Kostverlorenstraat a Amstelroute, západní část Singelgrachtu, od Kattensloot po Hugo de Grootgracht, a oblasti Oostelijke Eilanden a Nieuwe Vaart.

Tato iniciativa je součástí širšího plánu Amsterdamu na zlepšení kvality ovzduší a snížení emisí z dopravy. Město usiluje o to, aby do roku 2030 byla veškerá doprava na vnitřních vodních cestách bezemisní.

Není to poprvé, co město přijalo podobná opatření. Jak připomíná list Le Figaro, nizozemské hlavní město se už několik let snaží omezit důsledky nadměrného cestovního ruchu. Proto zakázalo výstavbu nových hotelů a usiluje také o úplný zákaz výletních lodí v centru města.