Tip na výlet: za prvopočátky naší železnice aneb Koněspřežka slaví 200 let
Její éra trvala jen krátce, i tak ale stihla položit základ moderní železniční sítě. Stavět ji začali přesně před 200 lety a v polovině 19. století dokázala značně zkrátit vzdálenost mezi Českými Budějovicemi a rakouským Lincem. Kulaté výročí slavné koněspřežné dráhy a prvopočátky naší železnice jako takové připomenou v sobotu 26. července velkolepé oslavy v jižních Čechách.
„U Netřebic, 20 kilometrů jižně od centra Českých Budějovic, začala 28. července 1825 výstavba koněspřežné dráhy, jejímž cílem bylo propojit oblast Solnohradska v Horních Rakousích se splavnou Vltavou v Českých Budějovicích. Tímto výkopem byla zahájena jedna z největších dopravních revolucí v dějinách českých zemí,“ připomíná kurátor Národního technického muzea Adam Horký.
Autory celého projektu byli otec a syn Gerstnerovi. Linku se podařilo zprovoznit zhruba za sedm let, tedy v roce 1832, a až do roku 1873, kdy byla trať přestavěna pro potřeby parních lokomotiv, jezdila více méně bez větších změn. „Dráha byla první dálkovou železnicí na evropském kontinentu,“ doplňuje Horký.
Slavnostní vlak i parní lokomotiva
Prvopočátky naší železnice a slavnou koněspřežnou dráhu teď připomenou oslavy, jejichž program se bude odehrávat na více místech Jihočeského kraje. „Konkrétně na nádražích v Českých Budějovicích, Kaplici a také v Bujanově, kde všude budou probíhat unikátní tematická představení nebo tradiční Koláčové slavnosti,“ vyjmenovává primátorka Českých Budějovic Dagmar Škodová Parmová.
Na trase Praha – Tábor – České Budějovice – Kaplice – Bujanov a zpět se tak návštěvníci můžou těšit například na jízdu slavnostním vlakem František Antonín Gerstner, kterou zajistí vlaková souprava Pendolino.
Ti, kdo dávají přednost „páře“, ale také nepřijdou zkrátka. „Poté, co vás na českobudějovickém nádraží pozdraví sám František Antonín Gerstner se svým žákem Matthiasem Schönererem, můžete odjet do stanice Kaplice, a to zvláštním vlakem Sp 28481 Josef Gerstner, který potáhne stoletá parní lokomotiva 354.195 přezdívaná Všudybylka,“ doplňuje regionální manažer Českých drah Pavel Kosmata. V Kaplici na nádraží se oba vlaky potkají.
Dochovaný vůz Hannibal
Vrcholem oslav pak bude vystavení repliky jediného dochovaného vozu z této dráhy Hannibal, který bude k vidění v Bujanově. Kočárový vůz II. třídy vyrobily v roce 1841 dílny společnosti v Urfahru a stal se majetkem vídeňského technického muzea. Národní technické muzeum má ve sbírce repliku vozu, kterou nechalo pořídit v 60. letech a v roce 2024 ji nechalo zrestaurovat.
Návštěvníci si tak mohou udělat představu, jaké to bylo v něm mezi Českými Budějovicemi a Lincem cestovat. Jen doplníme, že trasa byla dlouhá 128 kilometrů a urazit ji trvalo čtrnáct hodin.