Stádlecký most se klene přes řeku Lužnici.

Stádlecký most se klene přes řeku Lužnici. Zdroj: Shutterstock

Stádlecký most měří 157 metrů.
Celá konstrukce mostu byla v minulém století rozebrána na jednotlivé díly.
Opravenou mostovku tvoří dubové fošny.
4 Fotogalerie

Tip na výlet: Do Stádlce za unikátním řetězovým mostem, který se musel stěhovat

Alice Kottová

Původně přemosťoval Vltavu u Podolska na Písecku, dnes byste ho ale nalezli u jihočeské Stádlce na řece Lužnici. Řeč je o unikátním řetězovém mostě, který musel v 60. letech minulého století ustoupit stavbě Orlické přehrady a přestěhovat se na nové místo.

Poslední dochovaný empírový řetězový most v Česku dnes spojuje silnici mezi Dobřejicemi a Stádlcem. Otevřený je celoročně a kromě pěších a cyklistů na něj mohou i auta do celkové hmotnosti 1,5 tuny.

Pokud se chystáte most pouze prohlédnout, můžete zaparkovat hned u něj. Malé parkoviště naleznete na pravém i levém břehu. Pěšky se k mostu dostanete po červené značce podél Lužnice z Dobronic nebo Příběnic.

Kulturní památka

Most měří 157 metrů a je zavěšen na dvou dvojitých prohnutých řetězech, přičemž mostovku tvoří dubové trámy. Vybudován byl v letech 1847–1848 českobudějovickým podnikatelem Vojtěchem Lannou, za jeho projektem stojí Bedřich Schnirch.

Na svém původním místě sloužil přepravě přes sto let. Ještě před napuštěním Orlické přehrady byl most v roce 1958 prohlášen kulturní památkou a možná i díky tomu unikl zatopení. Celá konstrukce mostu byla v minulém století rozebrána na jednotlivé díly.Celá konstrukce mostu byla v minulém století rozebrána na jednotlivé díly. | Shutterstock

Celá konstrukce mostu byla rozebrána na jednotlivé díly, které byly pečlivě označeny. Jako nové místo pro jeho umístění bylo z několika zvažovaných lokalit vybráno údolí Lužnice u Stádlce, kde do té doby sloužil pouze přívoz a navíc tam byla šířka řeky i silnice podobná jako na jeho původním místě. Podle dokumentace pak byl most z originálních dílů opět sestaven a v roce 1975 otevřen veřejnosti.

Teflonové spoje

Před čtyřmi lety prošel most celkovou rekonstrukcí. Vyměněna byla dřevěná mostovka, kterou napadla nebezpečná dřevokazná houba. Nové dubové trámy byly na most přivezeny až z Chorvatska. Všechny spoje na mostě jsou teď navíc pokryté teflonem, protože dubové silice jsou agresivní a běžný materiál by kvůli nim rychleji rezivěl.

Pokud by vám samotná procházka po mostě nestačila, můžete se vydat na procházku nebo i túru po okolí. Přímo od mostu se rozbíhá několik turistických tras. Proti proudu řeky se můžete vydat po červené směrem na hrad Příběnice a dále až do Tábora. Po proudu a opět po červené pak k hradu Dobronice nebo pokračovat až do Bechyně.