Nadměrná konzumace alkoholu na letištích a v letadlech často vede k nevhodnému chování.

Nadměrná konzumace alkoholu na letištích a v letadlech často vede k nevhodnému chování. Zdroj: Shutterstock

Incidenty s agresivními cestujícími, kteří se hádají s posádkou nebo ostatními pasažéry, jsou stále častější.
Někteří cestující se snaží nastoupit do letadla dříve, než je jejich skupina vyzvána.
Letecká etiketa přikazuje, aby pasažéři pokud možno nosili batohy na břišní straně.
Rodiče nejsou vždy schopni chování svých dětí efektivně kontrolovat.
Někteří cestující za letu rádi rozpráví s ostatními. Ne všem to ale vyhovuje...
6 Fotogalerie

Sedadloví tyrani nebo palubní rváči: Osm typů pasažérů, kteří vám znepříjemní let

Alice Kottová

Zatímco turbulence se dají v letadle většinou v pohodě přečkat jen se zapnutým pásem, lidské faktory bývají na zvládnutí o poznání těžší. A stejně jako nejsou otřesy během letu ničím výjimečným, pravděpodobnost, že poblíž vás usedne někdo, kdo z vašeho letu udělá zkoušku trpělivosti, je dost vysoká.

Nevhodné chování cestujících ostatně není žádnou vzácností – pravidelně plní rubriky zpravodajských webů. Někdy situace eskaluje natolik, že musí letadlo nouzově přistát, jindy si s ní posádka dokáže poradit ještě ve vzduchu. Nezapomenutelný je například incident z letu společnosti Ryanair z Bruselu na Maltu v roce 2016, kde se slovní roztržka dvou pasažérů proměnila v hromadnou bitku deseti lidí. Výsledkem bylo nouzové přistání v Pise a čtyři cestující, kteří dál nepokračovali.

Na téma nesnesitelných pasažérů vznikla dokonce kniha How to Avoid Strangers on Airplanes: Survival Guide for the Frequent Business Traveler (Jak se vyhnout divným lidem v letadle: Příručka přežití pro časté obchodní cestující), v níž její autor a zkušený cestující Brandon C. Blewett, kterého cituje zpravodajský kanál CNBC, sestavil seznam několika typů pasažérů, kterým by se každý, kdo má rád na palubě trochu klidu, raději vyhnul.

Otravnému chování pasažérů z pohledu dalších cestujících se věnoval například také Businessinsider, který na základě průzkumu společnosti Skyscanner sestavil vlastní žebříček. My jsme pro vás vybrali následující výčet osmi typů otravných cestujících.

Někteří cestující za letu rádi rozpráví s ostatními. Ne všem to ale vyhovuje...Někteří cestující za letu rádi rozpráví s ostatními. Ne všem to ale vyhovuje... | Shutterstock

1. Letečtí pijani

Nadměrná konzumace alkoholu na letištích a v letadlech často vede k nevhodnému chování, které může způsobit zpoždění nebo dokonce přerušení letu. Například v lednu 2025 musel být let společnosti Ryanair z Dublinu na Lanzarote odkloněn do Porta kvůli podnapilému cestujícímu, který se choval agresivně. Tento trend se v posledních letech navíc stupňuje. Například podle FAA (Federal Aviation Administration) bylo v Americe v roce 2023 nahlášeno přes 2 tisíce incidentů s narušením pořádku na palubě, z nichž značná část souvisela s alkoholem.

2. Palubní rváči

Incidenty s agresivními cestujícími, kteří se hádají s posádkou nebo ostatními pasažéry, jsou stále častější. Například v říjnu 2024 na palubě letu společnosti United Airlines z Miami do Newarku začala jedna z cestujících být agresivní a rušila ostatní. Posádka se snažila situaci deeskalovat, ale žena nakonec ukousla stevardovi kus uniformy. Letadlo muselo nouzově přistát na letišti v Orlandu. Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) dlouhodobě upozorňuje na stoupající počet agresivních cestujících, zejména od pandemie.

Incidenty s agresivními cestujícími, kteří se hádají s posádkou nebo ostatními pasažéry, jsou stále častější.Incidenty s agresivními cestujícími, kteří se hádají s posádkou nebo ostatními pasažéry, jsou stále častější. | Shutterstock

3. Frontaři

Někteří cestující se snaží nastoupit do letadla dříve, než je jejich skupina vyzvána, což způsobuje zmatek a zdržení. Blewett tyto cestující nazývá „gate lice“, tedy vši u brány. Podobný případ cestujících představují i ti, kteří při výstupu přešlapují v uličce letadla, takže ostatní nemohou vstát, přitom se z letadla ještě vystoupit nedá. Podle cestovatelských a leteckých blogů jsou tito cestující zdrojem frustrace i pro zaměstnance letišť, protože narušují plynulý nástup a výstup.

Letecká etiketa přikazuje, aby pasažéři pokud možno nosili batohy na břišní straně.Letecká etiketa přikazuje, aby pasažéři pokud možno nosili batohy na břišní straně. | Shutterstock

4. Batoháři

Letecká etiketa přikazuje, aby pasažéři pokud možno nosili batohy na břišní straně, nikoli na zádech, aby se zabránilo neúmyslnému zasažení ostatních. Ale málokdy tomu tak bývá. Podle CNN Travel patří nošení batohu na zádech v přeplněném letadle k jednomu z největších faux pas na palubě.

5. Přihrádkáři

Další skupinou cestujících, kteří vám dokážou znepříjemnit cestu, jsou lidé, jež si na palubu vezmou příliš velká příruční zavazadla. Ty se pak marně snaží vměstnat do přihrádek nad hlavou, čímž způsobují zdržení.

Rodiče nejsou vždy schopni chování svých dětí efektivně kontrolovat.Rodiče nejsou vždy schopni chování svých dětí efektivně kontrolovat. | Shutterstock

6. Okopávači

Opakované kopání nebo bouchání do sedačky před sebou je jedním z nejčastějších důvodů stížností na palubě letadla. Toto chování je považováno za velmi rušivé a nezdvořilé. Tento problém často vzniká také u malých dětí, jejichž rodiče nejsou vždy schopni jejich chování efektivně kontrolovat.

7. Sedadloví tyrani

Stejně nepříjemné je to, když si někdo před vámi sklopí sedačku, zejména je-li to v době podávání jídla. Otázka, zda by se vůbec měla sedadla sklápět, rozpoutává na sítích vášnivé diskuze. Podle odborníků na etiketu je sklápění sedadel přijatelné, ale s určitými omezeními, jako je ohleduplnost k ostatním cestujícím.

8. Tlachalové

Přibližně 39 procent respondentů průzkumu Skyscanner uvedlo, že by se cestující měli vyhýbat rozhovorům s cizími lidmi, a pokud už takový hovor navážou, neměli by mluvit příliš dlouho. Někteří cestující se však svěřili, že mluvení s ostatními cestujícími během letu se může ukázat jako dobrá věc a není vždy porušením cestovní etikety.