Huddersfield Station, Velká Británie

Huddersfield Station, Velká Británie Zdroj: Profimedia.cz

Liège-Guillemins, Belgie
Chhatrapati Shivaji Terminus, Bombaj, Indie
St. Pancras Station, Londýn, Velká Británie
Antwerpen–Centraal, Belgie
Estação de Porto São Bento, Porto, Portugalsko
10
Fotogalerie

TOP 10: Nejhezčí nádražní budovy světa

Při cestování vlakem se nám občas naskytne příležitost prohlédnout si nádražní budovy. Ačkoli je dnes tento způsob dopravy méně populární, znamenala kdysi jízda vlakem revoluci v cestování a přiměla panovníky, architekty a urbanisty k vybudování velkolepých staveb, které měly cestující ohromit ještě před návštěvou města.

Huddersfield Station, Velká Británie

Tento „korintský palác“ oceňovali mnozí renomovaní architekti. Huddersfieldské nádraží bylo společným dílem dvou železničních firem, přičemž záměrem bylo propojit stavbu extravagantním centrem. Před nádražím stojí socha Harolda Wilsona, předsedy britské vlády v 60. a 70. letech minulého století.

Liège-Guillemins, Belgie

Elegantní vlakové nádraží v Liège od španělského architekta Santiaga Calatravy získalo spoustu ocenění a láká do tohoto malého belgického města milovníky architektury. Je z oceli, skla a bílého betonu a světlo do něj proudí střešními okny. Vysokorychlostní vlaky vozí cestující do dalších částí Belgie, Německa, Francie, Nizozemska a Lucemburska.

Chhatrapati Shivaji Terminus, Bombaj, Indie

Historický terminál Chhatrapati Shivaji je zapsán na Seznam světového kulturního dědictví UNESCO a byl symbolem Bombaje. Původně byl známý jako Victoria Terminus a navrhl ho britský architekt Frederick William Stevens na počest královny Viktorie. Stavba impozantního nádraží ve stylu viktoriánské gotiky trvala deset let a byla dokončena v roce 1888. Je spojením západního a východního stylu a byla inspirována indickou palácovou architekturou. Na stavbě pomáhali indičtí řemeslníci, kteří vytvořili sochařské prvky reprezentující obě kultury. Stanicí denně projdou až tři miliony cestujících, protože spojuje Bombaj s jejím předměstím.

St. Pancras Station, Londýn, Velká Británie

Obrovské haly mezinárodního nádraží St. Pancras vítají cestující, kteří do Londýna přijíždějí vlakem Eurostar z Velké Británie, Francie a Belgie. Výstavba nádraží trvala dvacet let a po dokončení v roce 1868 se jednalo o největší uzavřený prostor na světě. Fasáda z červených cihel je dodnes dokladem skvělé anglické viktoriánské architektury, přežila i bleskové bombardování během druhé světové války, kdy byla důležitou únikovou cestou a místem setkávání spojeneckých vojáků. Nádraží možná znáte i z filmů o Harrym Potterovi.

Antwerpen–Centraal, Belgie

Honosné neobarokní nádraží, dokončené v roce 1905, v sobě skrývá více než dvacet druhů mramoru a kamene. Pod železným a skleněným klenutým stropem ukazují cestujícím, čekajícím na vlak čas, krásné starožitné hodiny. Ačkoli bylo nádraží původně postaveno jako konečná stanice železniční trati Brusel–Mechelen–Antverpy, nyní slouží jako průjezdní stanice pro příměstské, meziměstské a vysokorychlostní vlaky Thalys spojující Amsterdam s Paříží a Lille přes Belgii.

Estação de Porto São Bento, Porto, Portugalsko

Nádraží vzniklo na místě bývalého kláštera São Bento de Avé-Maria. Je proslulé nádhernými modro-bílými nástěnnými malbami, zobrazujícími výjevy z portugalské historie. Portugalský malíř Jorge Colaço tohle mistrovské dílo z 20 000 cínovaných glazovaných keramických dlaždic dokončoval čtrnáct let. Za vidění stojí i exteriér – architekt José Marques da Silva se inspiroval pařížskou architekturou a do svého návrhu zahrnul mansardovou střechu a kamennou fasádu.

Kanazawa Station, Japonsko

Supermoderní vchod na nádraží Kanazawa byl otevřen v roce 2005 a pocity cestujících byly zpočátku smíšené. Mnohým se totiž nejdřív zdálo, že moderní architektura nereprezentuje historické centrum, které jako zázrakem nebylo během druhé světové války poškozeno a zachovalo si atmosféru čtvrti samurajů a gejš. Dřevěná brána Tsuzumi ve tvaru ručního bubnu a skleněná a ocelová kopule Motenaši se staly symbolem spojení moderních technologií s tradičními formami. Před vchodem si prohlédněte futuristickou fontánu, která ukazuje čas v podobě digitální.

Dunedin Station, Nový Zéland

Tento pohádkový zámek z čediče a vápence navrhl novozélandský architekt George Troup. Provoz na tomto nádraží už není tak velký jako dřív, dnes tu můžete zajít do restaurace, navštívit galerii nebo síň slávy novozélandského sportu. Hlavní nástupiště se každoročně promění v nejdelší přehlídkové molo na světě.

Helsinki Central, Finsko

Finské železnice, budované od roku 1857, od počátku vlastnil stát. Stanice byly jednoduché, funkční a standardizované. O půl století později, kdy se v umění prosadilo hnutí národního romantismu, se finští architekti nechali nést vlnou krásně provedených staveb. Tomuto pohádkovému designu, opěvujícímu Finsko, vévodí na žulových fasádách přísně se tvářící obři s obrovskými lucernami v rukou. Jakmile cestující projdou kolem těchto strážců, vstoupí do velkolepých, klenutých hal, které jen podtrhují kouzlo této svérázné, dokonale funkční budovy.

Union Station, Los Angeles, USA

Doba největšího rozkvětu amerických železnic sice dávno pominula, během ní ovšem vzniklo několik velkolepých staveb. Nádraží Union Station v Los Angeles, které si říká „poslední z velkých železničních stanic“, vybudovali ve skutečnosti až těsně před druhou světovou válkou. Dodnes vyvolává kontroverze, protože vzhledem k jeho stavbě zanikla původní čínská čtvrť. V jeho architektuře se mísí prvky stylu art deco a španělské koloniální éry, které byly v té době v architektuře Kalifornie populární.