TOP 10: Zajímavé mosty světa
Zatímco v minulosti mosty sloužily pouze svému účelu, tedy překlenutí nějaké překážky, dnes mnohdy představují architektonická díla, která kromě funkčnosti ohromí estetikou a nezřídka bývají hlavní atrakcí při návštěvě určitého místa.
Vodní most, Magdeburg, Německo
Vodní most, který překračuje řeku Labe a spojuje kanál Labe – Havel s kanálem Mittellandkanal, je s délkou více než 3000 metrů nejdelším plavebním akvaduktem na světě. Dříve bylo ke spojení obou kanálů zapotřebí 7,4 kilometru dlouhá objížďka. V roce 2003 však nový betonový vodní most u Berlína vše změnil a umožnil lodím přejezd po vodě.
Viadukt Millau, Francie
Nejvyšší most na světě, který měří 1125 metrů, byl otevřen v roce 2004 a občas vypadá, jako by se vznášel nad mraky. Viadukt Millau je dlouhý přes dva kilometry a překlenuje údolí řeky Tarn v jihovýchodní Francii pomocí sedmi pilířů. Aby most mohl vzniknout za pouhé tři roky, postavili dělníci nejprve věže a poté vozovku, která byla na věže nasunuta.
Helix Bridge, Singapur
Most Helix inspirovaný tvarem DNA, nabízí singapurským chodcům 918 metrů chůze, při níž můžou obdivovat tento neobvyklý architektonický kousek. Most v zátoce Marina Bay využívá několik druhů oceli, která se zakřivuje a obtáčí a na pěti místech se otevírá pro vyhlídkové plošiny. Ocelové trubky slouží jako podívaná. Kdyby se narovnaly a položily za sebou, táhly by se v délce 7380 metrů.
The Confederation Bridge, Borden-Carlton, Kanada
Most Konfederace, spojující ostrov Prince Edwarda s pevninským Novým Brunšvikem na východním pobřeží Kanady, je se svou délkou osm kilometrů nejdelším mostem přes led. Byl otevřen v roce 1997, sice nevyhrává příliš mnoho estetických soutěží, ale betonová skříňová nosníková konstrukce zaujme svou robustností, která zvládne vítr a vlny v Northumberlandském průlivu.
Royal Gorge Bridge, Cañon City, Colorado
Nejvyšší most na západní polokouli vynáší návštěvníky 955 metrů nad hladinu řeky Arkansas a jeho celková délka činí necelých 400 metrů. Byl otevřen v roce 1929 a vyroben z 1292 dřevěných prken, která jsou turistickou atrakcí převážně pro chodce. V okolí nabízejí také seskoky padákem, gondolu, lanový skluz v blízkosti mostu, a dokonce i tzv. skycoaster, který vás houpe nad okrajem soutěsky.
Most Szechenyi, Budapešť, Maďarsko
Anglický inženýr William Tierney Clark dal Budapešti důvod k chlubení, když v roce 1849 otevřel přes Dunaj řetězový most Szechenyi, který ohromil litinou a kamenem. V době svého otevření patřil k nejdelším. Přestože ho v roce 1945 téměř úplně zničila německá armáda, věže zůstaly zachovány a umožnily jeho rekonstrukci v roce 1949.
Most Čcheng-jang, San-ťiang, Čína
Most Čcheng-jang (známý také jako Most větru a deště) byl postaven v roce 1916 tak, aby připomínal duhu. Stavitelé při jeho konstrukci nepoužili žádné hřebíky ani nýty, místo toho sbili tisíce kusů dřeva. Most se táhne přes řeku Lin-si a je stále hojně využíván.
Chapel Bridge, Lucern, Švýcarsko
Kapličkový most je 204 metrů a vede přes řeku Reuss. Je to nejstarší dřevěný krytý most v Evropě a jedna z hlavních turistických atrakcí Švýcarska. Postaven byl v roce 1333 a navržen tak, aby pomáhal chránit město před útoky. Uvnitř najdete řadu maleb ze 17. století, které zobrazují historické události. Velkou část mostu a většinu maleb bohužel zničil požár v roce 1993, stavba však byla rychle obnovena.
Alcantara Bridge, Španělsko
Most Alcántara, který překlenuje řeku Tagus u španělského města Alcántara, je mistrovským dílem starořímského mostního stavitelství. Byl postaven v letech 104 až 106 na příkaz římského císaře Trajána, na jehož počest stojí uprostřed stavby triumfální oblouk a malý chrám na jednom konci. Alcántarský most víc poškodila válka než přírodní živly. Maurové zničili nejmenší oblouk na jedné straně, zatímco druhý na straně druhé zbourali Španělé, aby zastavili Portugalce.
Si-o-se Pol, Isfahán, Írán
Slavný Si-o-se Pol (Most třiatřiceti oblouků) v íránském Isfahánu je vysoce hodnocen jako jeden z nejslavnějších příkladů safavidské mostní konstrukce. V roce 1602 ho nechal postavit šáh Abbás I., a to z cihel a kamení. Je 295 metrů dlouhý a 13,75 metru široký. Uvádí se, že měl původně 40 oblouků, avšak tento počet se postupně snížil na 33.