Vždy se dívejte, jestli to zvládnete na elektrokole i zpátky.

Vždy se dívejte, jestli to zvládnete na elektrokole i zpátky. Zdroj: Bosch eBike

Myslet musíte na dojezd elektrokola, který je daný nejen kapacitou baterie, ale mnoha dalšími parametry.
Důležité je dobře si naplánovat celou trasu.
S elektrokolem po polních nebo lesních cestách
Díky elektrokolu se i méně zdatní jezdci dostanou do míst, kam by se jinak nevydali.
5 Fotogalerie

Plánujete výlet na elektrokole? Máme pro vás několik rad pro bezpečnou jízdu

Alice Kottová
Diskuze (0)

Stále více lidí vyráží na výlety na elektrokole. Díky němu se i méně zdatní jezdci dostanou do míst, kam by se jinak nevydali. Přestože ho pohání pomocný elektromotor, pořád se jedná o jízdní kolo, s nímž je možné využívat síť cyklotras a cyklostezek. S přibývajícím množstvím elektrokol však přibývá také nehod. Přinášíme proto několik rad, jak jízdu zvládnout co nejbezpečněji.

Mezi nejhlavnější zásady bezpečné jízdy na elektrokolech patří použití cyklistické helmy. „Dle výzkumů by 37 procent usmrcených cyklistů přežilo nehodu, kdyby mělo na hlavě přilbu. V případě elektrokol by mělo být použití přilby více než samozřejmé,“ apeluje například BESIP.

Další věcí, na kterou je třeba dávat pozor, je rychlost. Rychlost a výkon elektrokol jsou u nás, stejně jako v EU, legislativně omezeny na 25 km/h a 250 W. „Ovšem i při těchto rychlostech je třeba se plně věnovat řízení, dávat pozor a nepřecenit svou schopnost ovládat kolo,“ doplňuje BESIP.

S elektrokolem po polních nebo lesních cestáchS elektrokolem po polních nebo lesních cestách | Zdroj: Bosch eBike

Pozor při sjezdu

To platí nejen při výšlapu do kopce, ale také při sjezdu. „Díky elektropřípomoci se na hřebeny hor vyhoupnou i méně zkušení cyklisté, kterým pak chybějí technické dovednosti pro bezpečný sjezd zpátky do údolí. Vždy se dívejte, jestli to zvládnete i zpátky!“ radí ambasador Bosch eBike Systems Richard Gasperotti.

Dobré je proto pořádně si osvojit také techniku brzdění, aby se vám nestalo, že po prudkém zmáčknutí přední brzdy uděláte kotrmelec. „Učte se brzdit jemně, oběma brzdami současně, a hlavně s předstihem,“ radí Gasperotti.

Myslet musíte na dojezd elektrokola, který je daný nejen kapacitou baterie, ale mnoha dalšími parametry.Myslet musíte na dojezd elektrokola, který je daný nejen kapacitou baterie, ale mnoha dalšími parametry. | Zdroj: Bosch eBike

Pozor na chodce

Ten také apeluje na to, abyste při vyjížďkách po polních nebo lesních cestách dávali pozor na chodce. „Když v lese potkáte chodce, přibrzděte a zpomalte třeba až na rychlost chůze. Bude vás to stát jednu nebo dvě vteřiny. O nic nepřijdete,“ říká Richard Gasperotti s tím, že je také dobré dát pěším včas vědět, že se blížíte.

Důležité je samozřejmě také dobře si naplánovat celou trasu. Myslet musíte na dojezd elektrokola, který je daný nejen kapacitou baterie, ale mnoha dalšími parametry. „Záleží na vaší hmotnosti, na profilu trati – tedy jestli jedete spíš po rovině, nebo budete hodně stoupat, na míře nahuštění pneumatik a dále hodně na míře motorové přípomoci, kterou navolíte, a převodu šlapání,“ upozorňuje ambasador Bosch eBike Systems.

Díky elektrokolu se i méně zdatní jezdci dostanou do míst, kam by se jinak nevydali.Díky elektrokolu se i méně zdatní jezdci dostanou do míst, kam by se jinak nevydali. | Zdroj: Bosch eBike

Pozor na trasu

Při plánování trasy s elektrokolem sice možná nemusíte řešit, zda na nějaký kopec vůbec vyjedete, ale myslet musíte na to, zda do dané lokality vůbec smíte. „Ve všech zemích platí různá omezení týkající se ochrany přírodních památek, chráněných území či přírodních rezervací a v mnoha případech platí přísný zákaz vstupu či vjezdu, který se vztahuje nejen na motorová vozidla, ale i na jízdní kola a elektrokola,“ podotýká Gasperotti.

Samozřejmostí by mělo být také to, že cyklista nesedá na kolo ani elektrokolo pod vlivem alkoholu. „Každoročně je nejvyšší podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu nebo návykových látek včetně následků na životech a zdraví právě u cyklistů,“ dodává BESIP.

Začít diskuzi