Prales Hojná Voda

Prales Hojná Voda
Tipy na červnové výlety

Tip na výlet: Prales Hojná Voda

Jižně od obce Horní Stropnice v jižních Čechách se na samé hranici Česka s Rakouskem rozkládá prales Hojná Voda. Leží na území Novohradských hor a je jednou z nejstarších přírodních rezervací ve střední Evropě.

Naši túru začneme v obci Horní Stropnice na úpatí Novohradských hor asi sedm kilometrů od městečka Nové Hrady. Na náměstí s kostelem sv. Mikuláše z 13. století se napojíme na červenou turistickou trasu známou jako Stezka Českem, která spojuje nejzápadnější a nejvýchodnější bod republiky. My samozřejmě absolvujeme jen její část, která nás zavede téměř k pralesu.

Po asi 700 metrech cesty po hlavní silnici zahneme kolem Farského rybníka doprava. Další dva kilometry pokračujeme po polní cestě a mírně stoupáme do kopečka, až dorazíme do vesničky Dobrá Voda. Zastavíme se u barokního poutního kostela Panny Marie Těšitelky, který je jedním z nejvýznamnějších mariánských poutních míst v Česku. Scházejí se tu poutníci z Čech, Moravy, Rakouska, Německa, Slovenska, Maďarska i Slovinska. Dobrá Voda je také známá svými mírně radioaktivními prameny a údajně nejčistším vzduchem na našem území. V minulosti se jí dokonce přezdívalo Jihočeské Lurdy.

Dobrou Vodu necháme za sebou a stoupáme dále do Novohradských hor. Po půldruhém kilometru dorazíme na rozcestí, odkud pokračujeme po červené stezce doprava a za několik stovek metrů na dalším rozcestí odbočíme doleva na zelenou stezku. Netrvá to dlouho a otevře se nám výhled do širokého okolí. Nacházíme se totiž na Kraví hoře, na jejímž vrcholu najdeme i stejnojmennou rozhlednu. Měří 32 metrů a bývala součástí vojenské obrany naší západní hranice.

Z Kraví hory pokračujeme dál po zelené značce, po níž dojdeme až k hlavní silnici. Vydáme se po ní doleva a dorazíme až k obci Hojná Voda, která je bránou do hojnovodského pralesa. Kráčíme nyní po tzv. Novohradské cestě a po necelých třech kilometrech dorazíme na rozcestí Lukov. Zahneme-li doleva, čeká nás výšlap na horu Vysoká. My se však ponoříme do zelených hlubin novohradského hvozdu a téměř u státních hranic dorazíme do samého srdce pralesa.

Prales Hojná Voda o rozloze 8,5 hektaru je označen jako národní přírodní památka, a našel si cestu dokonce i na Seznam světového přírodního dědictví UNESCO. Společně se sousedním Žofínským pralesem založil tuto rezervaci už v roce 1838 hrabě Jiří Buquoy a najdete tady pozůstatky přirozených smíšených lesů, v nichž jsou zastoupeny jedle, smrk, buk a javor klen.

Návštěvníci se můžou těšit na naučnou stezku, která je seznámí s rostlinnými a živočišnými obyvateli pralesa, jeho historií a stářím, vlivem člověka nebo mapováním. Trasa je dlouhá přibližně tři kilometry a má 11 zastavení.

Cesta z Horní Stropnice k pralesu měří necelých devět kilometrů. Pokud byste chtěli vynechat návštěvu Dobré Vody či Kraví hory, dostanete se do obce Hojná Voda i autobusem, jehož linka začíná v Nových Hradech a vede i přes Horní Stropnici.