Cestovatelé propluli 13 státy.

Cestovatelé propluli 13 státy. Zdroj: srdcari.cz

Nakonec dopluli až do Černého moře.
Dráha nakloněného výtahu Ronquières je dlouhá 1432 metrů.
Mnozí prý říční plavbě vyčítají, že je příliš pomalá, pro cestovatele to byla naopak přednost.
Srdcařská parta proplula 9 hlavními městy.
Dvacetimetrová říční jachta urazila 6519 kilometrů.
7 Fotogalerie

Pomalost jako přednost. Dobrodruzi vyrazili na lodi z Prahy do Černého moře

Alice Kottová

Na palubě lodi vyrazili z Prahy, překonali 6519 kilometrů, propluli 13 státy a devíti hlavními městy, zdolali 351 plavebních komor a nakonec dopluli až do Černého moře. Pětice dobrodruhů, kteří si říkají Srdcařská parta, chtěla ukázat nejen krásu vodní turistiky, ale i význam říční dopravy pro kontinentální propojení Evropy.

„Pokud se někomu zdá, že plout do Černého moře přes Berlín, Amsterdam, Brusel a Paříž byla oklika, má pravdu. Šlo by to rozhodně rychleji, ale plavba by nebyla tak pestrá a zajímavá,“ vysvětlil zvolenou trasu mluvčí Srdcařské party Marek Jehlička.

Jak sám připomněl, mnozí říční plavbě vyčítají, že je příliš pomalá. „My pomalost brali jako přednost, ale museli jsme nejprve sami sebe naladit na tempo plynoucí vody, pomalu ubíhající krajiny kolem a taky na zdlouhavý proces proplouvání komorami,“ pokračoval Jehlička.

Zázraky techniky

Dráha nakloněného výtahu Ronquières je dlouhá 1432 metrů.Dráha nakloněného výtahu Ronquières je dlouhá 1432 metrů. | srdcari.cz

Dobrodruzi museli právě takových plavebních komor zdolat během cesty nespočet. Některé podle nich ale patří mezi skutečné technické divy. Nejvíce je uchvátily dvě vodní stavby v Belgii – zdvihadlo Ronquières a lodní výtah Strépy–Thieu.

„Dráha nakloněného výtahu Ronquières je dlouhá 1432 metrů a překonává spád 68 metrů se sklonem téměř pět procent. Dvě ocelové kádě nebo vany, chcete-li, naplněné pěti tisíci tunami vody, jezdí jako vagony po kolejích,“ upřesnil mluvčí Srdcařů.

Lodní výtah Strépy–Thieu pak je 117 metrů vysoký, překonává najednou výškový rozdíl 73,15 metru a umožňuje zvedat lodě až do výtlaku 1350 tun. „Čtyři elektromotory pohánějí osm navijáků na jednu vanu prostřednictvím převodovek s redukcí rychlosti a celkový třiasedmdesátimetrový zdvih je dokončen za neuvěřitelných sedm minut,“ dodal Jehlička.

Několik etap

Srdcařská parta proplula 9 hlavními městy.Srdcařská parta proplula 9 hlavními městy. | srdcari.cz

Celá expedice, jejímiž členy kromě Jehličky byli ještě Honza Tutoky, Ondra Hošek, Miroslav Náplava a Stanislav Hampala, byla rozdělena do několika etap, a tak se celkových 138 dní na palubě nakonec rozložilo do delšího časového období.

„Vyráželi jsme dávno po sezoně, kdy se dny krátí a teplota klesá. V době, kdy i v Nizozemsku, království jachtařů, symbolicky uzamykají kanály a jachtaři zahajují zimní spánek,“ upřesnil Jehlička.

Přestože měli ve dvacetimetrové říční jachtě topení, bylo jim jasné, že zimu budou muset přečkat někde v přístavu. „Mlhy, sněžení a tma totiž nejsou nejlepšími přáteli bezpečné plavby. Nakonec jsme ty zimy zažili dvě,“ doplnil mluvčí party.

Skutečným vyvrcholením byla pro posádku závěrečná část plavby po Dunaji. „S blížícím se mořem se řeka změnila v majestátní veletok, jehož průlom přes Železná vrata na hranicích Rumunska a Srbska nemá v Evropě obdoby. Závěrečné vplutí do mořských vln bylo euforickým zážitkem pro každého z nás,“ dodal Marek Jehlička. Cestovatelé ze svého putovaní natočili osmidílný dokumentární seriál.