Tip na výlet: Do Kopřivnice nejen za tatrovkami
Příběh nejstarší české automobilky se začal psát už roku 1850. Proslulá značka vyráběla kočáry, náklaďáky, vojenská a osobní auta nebo železniční vagony. Nicméně na ikonickou Tatru se přejmenovala až roku 1919. Proč, to vám prozradí zajímavostmi nabitá expozice v nově otevřeném muzeu. Kopřivnice ale není jen technika. V Lašském muzeu aktuálně probíhá výstava o Zátopkových a v Muzeu Fojtství o Ignáci Šustalovi, zakladateli zdejší továrny.
Muzeum nákladních automobilů TATRA můžete navštívit ve zbrusu novém prostoru zrekonstruované bývalé slévárny podniku. Na velkorysé ploše 5000 m² spatříte přes 80 vozů, od nejstarších až po současné. Zaparkované tu jsou legendy jako T 111 či T 138, ale i velmi speciální kusy, některé z nich může veřejnost obdivovat vůbec poprvé. Jen tak namátkou se zblízka seznámíte s unikátním bývalým tahačem letadel T 815 TPL nebo vítěznou tatrovkou dakarské rallye v roce 1988.
Po návštěvě výstavy budete odcházet plni vědomostí o historii světově proslulé automobilky. Jedna z jejích nejvýraznějších osobností, Hans Ledwinka, prožila velmi dramatický osud v rámci turbulentního 20. století. Na jeho počátku se Ledwinka v továrně podílel na výrobě prvního osobního automobilu. Ve 20. letech se stal klíčovým konstruktérem, ale po druhé světové válce mu byl zkonfiskován majetek, odseděl si šest let ve vězení a zbytek života strávil v emigraci.
Náklad dalších muzeí
Příběh zakladatele továrny na výrobu kočárů, která se v průběhu let proměnila na předního producenta těžkých vozů, připomíná Muzeum Fojtství. Místní rodák Ignác Šustala slaví výročí 200 let od narození a výstava probíhající do 26. února by vám neměla při návštěvě Kopřivnice ujít. Stálá expozice pak představuje dějiny a rozvoj moravskoslezského města.
Lašské muzeum sídlící v budově nádherné Šustalovy vily zasvětilo své prostory poctě světovým sportovním legendám Daně a Emilovi Zátopkovým. Čtyřnásobný olympijský šampion je totiž dalším kopřivnickým rodákem. Nová a dlouho připravovaná výstava v krásném prostředí poukazuje na atletické úspěchy páru, ale zároveň na jejich život jako (ne)obyčejných občanů.
Limuzíny, kabriolety a formule asi není to první, co si pod pojmem Tatra člověk představí. I ty však patří do produkce zdejšího podniku. Švihácké modely T 87 či T 600 uvidíte v Technickém muzeu TATRA.
K návštěvě všech čtyř muzeí se dá pořídit výhodná okružní vstupenka. Turisty vítají od úterý do neděle mezi 9. až 16. hodinou. Avšak pozor, každé sídlí jinde. Pro dopravní fajnšmekry se ještě nabízí k prozkoumání depozitář Slovenské strely. Komentovanou prohlídku lze navštívit ve vybrané dny a časy. Vstupné je potřeba koupit samostatně.
Osmnáct zastavení Kopřivnicí
Kdo by chtěl objevovat Kopřivnici i „zvenku“, může se vydat na túru po sedmnáctikilometrové Lašské naučné stezce. Jejím výchozím a cílovým bodem je místní vlakové nádraží. Na cestě minete řadu vyhlídek, zdoláte vrch Červený kámen nebo zabloudíte na zříceninu hradu Šostýn ze 13. století. Vaše, už tak široké povědomí o kraji rozšíří osmnáct informačních zastavení.