Dvoulůžkové panoramatické kupé

Dvoulůžkové panoramatické kupé Zdroj: Nox

Plánovaná síť nočních linek a zastávek
Dvoulůžkové patrové kupé, pohled na postel
Dvoulůžkové patrové kupé, pohled na sedadla
Dvoulůžkové panoramatické kupé se složenou postelí
Jednolůžkové kupé, pohled na postel
8 Fotogalerie

Evropu spojí noční vlak se soukromými kupé. Cenou chce konkurovat levným letenkám

Alice Kottová

Možná patříte mezi cestovatele, kteří by rádi jezdili po Evropě nočními vlaky, ale nechce se vám sdílet kupé s cizími lidmi. Berlínská startupová společnost teď přišla s projektem, který by měl tento problém vyřešit. Už od roku 2027 by mohl Evropu propojit noční vlak, který slibuje jednolůžkové nebo dvojlůžkové kupé. Cena jízdenek by přitom měla konkurovat levným letenkám. Vlakové linky by měly do roku 2035 propojit na sto evropských měst. Praha mezi nimi zatím není.

„Spát ve vlaku, který vás převeze přes Evropu, je skvělý nápad. Ale lidé se zatím musí dělit o kupé s cizími, postele bývají úzké a ceny jízdenek jsou často dražší než letenky. Chceme to změnit a udělat z nočních vlaků nezbytnou součást cestování po Evropě,“ říká Thibault Constant, spoluzakladatel berlínského start-upu Nox, který s konceptem přišel.

Nový noční vlak by měl nabízet tři typy kupé. Tím základním má být jednolůžkové s postelí, odděleným sedadlem a stolkem. Druhým pak dvoulůžkové kupé s vyvýšenou manželskou postelí, dvěma sedadly a stolkem. A třetí opět dvoulůžkové, s jedním patrovým lůžkem a druhým, které lze přeměnit na sedadla.

Jednolůžkové kupé, pohled na postelJednolůžkové kupé, pohled na postel | Zdroj: Nox

Všechna kupé by měla být vybavena dvoumetrovými postelemi, měla by cestujícím umožňovat také si pohodlně stoupnout a nabízet dostatek místa pro odložení zavazadel. Některá kupé budou nabízet panoramatický výhled.

Ceny od 79 eur

Společnost chce cenami jízdenek konkurovat těm leteckým. Jednolůžkové kupé by mělo vycházet na 79 eur (zhruba 1962 korun), dvojlůžkové pak na 149 eur (zhruba 3700 korun).

Noční vlak by měl operovat na 35 evropských linkách a do roku 2035 propojit sto evropských měst. Mezi nimi například Paříž, Barcelonu, Berlín, Stockholm, Varšavu nebo Řím. Praha mezi nimi zatím není.

Jednolůžkové kupé, pohled na sedadlo a stolekJednolůžkové kupé, pohled na sedadlo a stolek | Zdroj: Nox

„V této fázi je naše síť tras výsledkem našeho interního modelu, který zohledňuje celou řadu faktorů včetně poptávky, infrastruktury a složitostí ohledně provozu. Na základě této analýzy by zastavování v Praze v naší počáteční fázi bohužel nebylo ekonomicky výhodné,“ sdělila společnost Nox redakci Lidé a Země.

Mnichov a Vídeň

Společnost ale nevylučuje, že se to v budoucnu může změnit. „Naše strategie je navržena tak, aby zůstala velmi flexibilní. Jsme naprosto otevřeni budoucím linkám do Prahy a z Prahy, pokud se zvýší poptávka nebo pokud dojde ke změnám v infrastruktuře či politice na národní nebo evropské úrovni. Rozhodně to není vyloučeno,“ dodala společnost.

Plánovaná síť nočních linek a zastávekPlánovaná síť nočních linek a zastávek | Zdroj: Nox

Pro české cestovatele tak nejbližšími zastávkami budou Mnichov a Vídeň. Z Mnichova budou moct lidé cestovat do Paříže, Amsterdamu, Essenu nebo do Bruselu. Z Vídně pak do týchž destinací (s výjimkou Bruselu), a navíc ještě také do Curychu, Říma, Milána, Frankfurtu nebo Varšavy.