Rolety musí zůstat otevřené během startu a přistání.

Rolety musí zůstat otevřené během startu a přistání. Zdroj: Shutterstock

Aktivovaný nouzový východ se skluzavkou (ilustrační foto).
Pokud se v kabině ztlumí světla, jsou lépe vidět světla evakuační.
Při stažené roletě, nevíte, co se děje venku.
4 Fotogalerie

Jde, nebo nejde o výhled? Proč nás letušky nutí vytahovat roletku

Alice Kottová

Znáte to. Podřimujete v letadle, máte staženou roletku okénka, aby na vás nesvítilo, ještě vám zbývá několik minut do přistání. A vtom vás z příjemného klimbání vytrhne letuška, která vás žádá, abyste roletku vytáhli. Víte, proč to vlastně musíte dělat? Nebo proč se při startu a přistání tlumí v kabině světla?

Některá bezpečnostní opatření v nás žádné otázky nevyvolávají. Asi každý chápeme, proč musíme být v některých fázích letu připoutáni, proč máme pod sedadly záchranné vesty nebo proč na nás může vypadnout kyslíková maska. Jiná opatření ale už tak zřejmá nejsou.

Samotný vzlet a přistání letadla jsou považovány za nejrizikovější části letu. Právě proto palubní personál v těchto chvílích vyzývá cestující, aby vytáhli okenní roletky, a upozorňuje nás, že kabinová světla budou ztlumena. Ač se to na první pohled nezdá, tato opatření mají hned několik bezpečnostních důvodů.

Pokud se v kabině ztlumí světla, jsou lépe vidět světla evakuační.Pokud se v kabině ztlumí světla, jsou lépe vidět světla evakuační. | Shutterstock

Otevřené rolety předně umožňují posádce i pasažérům rychleji zaznamenat případné problémy, jako je například požár motoru, a včas na ně upozornit. V případě nouzové evakuace pak zase může posádka posoudit situaci venku a rozhodnout, zda je bezpečné použít konkrétní nouzový východ.

Ztlumené osvětlení

Vytažené roletky spolu se ztlumeným kabinovým osvětlením pak mají ještě další funkci. Pomáhají totiž přizpůsobit oči přirozenému světlu, což posádce i pasažérům opět usnadňuje orientaci během případné evakuace. Nezacloněná okna navíc pomáhají i těm, co jsou venku – záchranářům, kteří mohou nahlédnout do kabiny a zhodnotit situaci uvnitř.

Aktivovaný nouzový východ se skluzavkou (ilustrační foto).Aktivovaný nouzový východ se skluzavkou (ilustrační foto). | Shutterstock

To, že se nejedná o žádné zbytečnosti, dokazuje zhruba rok starý případ letu Japan Air 583, při němž se Airbus A350-900 střetl s malým letounem na tokijském letišti Haneda a začal hořet. Jak se ale z následného vyšetřování ukázalo, piloti Airbusu o tom neměli tušení, upozornil je na to právě až palubní personál.

Letušky, jak připomněl server simpleflying.com, navíc musely velmi rychle posoudit použitelnost nouzových východů. Ukázalo se totiž, že kvůli požáru byly použitelné pouze tři z osmi. A klíčová byla i samotná spolupráce cestujících s posádkou. Díky dokonale provedené evakuaci se pak všech 379 lidí na palubě zachránilo.