Železnice Maeklong, Thajsko

Železnice Maeklong, Thajsko Zdroj: Profimedia.cz

Pohádkovou přírodu Tchaj-wanu můžete obdivovat při jízdě po 86 kilometrů dlouhé Alishanské lesní dráze, která byla zprovozněna Japonci na přelomu 19. a 20. století jako nákladní, zejména kvůli přepravě dřeva vzácných stromů hinoki.  Dnes je trať s více než 50 tunely a 77 dřevěnými mosty turistickou atrakcí.
Od roku 2006 je v provozu nejvýš položená železnice světa vedoucí z čínského města Golmund do Lhasy. Vlakem po ní vystoupáte do 5072 metrů nad mořem, proto je při jízdě po Tibetské náhorní plošině ve vagónech zvyšován poměr kyslíku. Část trati je postavena na permafrostu, věčně zmrzlé půdě, jejíž oteplování by mohlo do budoucna způsobit velké potíže.
Nejdelší železniční trať si nese své prvenství už přes sto let. Je to slavná Transsibiřská magistrála, která vede z Moskvy do Vladivostoku, což je 9288 kilometrů.  Vlak tuto vzdálenost zvládne za šest dní, tedy o deset dní méně, než v době, kdy byla trať otevřena.
Nejrychlejší pravidelnou vlakovou linkou na světě je vysokorychlostní dráha z šanghajského letiště. Vlaky se pohybují na polštáři magnetického pole, podle principu magnetické levitace se jim říká Maglev. Jedou průměrnou rychlostí přes 220 km/hod a padesát sekund z osm minut dlouhé cesty se řítí dokonce 430 km/hod.
Říká se o ní, že jde o nejodlehlejší železniční trať, neboť z okénka legendárního vlaku The Ghan při cestování z města Adelaide na jihu Austrálie do Darwinu na severu uvidíte velkou část cesty jenom pustinu. Tu přeruší zhruba uprostřed trasy čtyřhodinová zastávka ve městě Alice Springs.
8
Fotogalerie

Romantika na kolejích aneb Nejzajímavější železniční tratě z celého světa

Nejen úchvatné výhledy z okénka, ale i adrenalin, závratě nebo rychlost přes 400 kilometrů v hodině - to vše můžete prožít na cestách, když si za dopravní prostředek zvolíte vlak.

Nejvíc ze železničních tratí, které nás zaujaly, najdete v Asii. Není se co divit, Čína a Indie jsou totiž po Spojených státech a Rusku zeměmi s nejrozsáhlejší železniční sítí na světě.

První vlak tažený parní lokomotivou však vyjel na koleje v Anglii, bylo to na trati ze Stocktonu do Darlingtonu v roce 1825. Jeho průměrná rychlost byla opravdu „šnečí“, pouhých 10 km/hod. Kde se dnes můžete ve vlaku svézt průměrnou rychlostí o 210 km/hod vyšší a další „nej“ i zajímavosti, které lze na kolejích potkat, si prohlédněte v naší fotogalerii.