Nejen jízda vlevo: v Británii mají opačně i brzdy na jízdních kolech. Víte proč?
O tom, že se v zemích, které byly historicky spjaté s britským impériem, jezdí vlevo, ví asi každý. Levostranný provoz však nebude to jediné, co vás v těchto státech překvapí. Pozor si musíte dát, i když se třeba rozhodnete sednout na kolo. Britská kola totiž mají opačně i brzdové páčky. A existuje hned několik vysvětlení, proč tomu tak je.
Zatímco v dnešní době se ve většině států světa jezdí vpravo, v minulosti se jezdilo vlevo na celém světě. Pohyb po levé straně byl totiž praktičtější. Podle historiků to souviselo s tím, že většina jezdců na koních byli praváci a meč nosili na levé straně. Po tasení se tak mohli lépe ubránit soupeři.
Jízda vpravo se začala prosazovat až na přelomu 18. a 19. století. Existuje více teorií, proč k této změně došlo. Jedna souvisí s jízdou koňských povozů, kdy vozka seděl nalevo, protože pravou rukou poháněl koně bičem, a druhá s Napoleonem Bonapartem, který coby levák vedl svá vojska po pravé straně cesty a tento způsob postupně zaváděl na všech dobytých územích.
Realitou je, že v roce 1926 většina evropských a několik mimoevropských států přistoupila k pařížské Mezinárodní úmluvě o jízdě motorovými vozidly, která stanovila právě pravostranný provoz. Závazky, které z úmluvy vyplývaly, pak jednotlivé země plnily různým tempem. V tehdejším Československu se tak začalo jezdit vpravo například až v roce 1939.
Země spojené s britským impériem ovšem k této úmluvě jednoduše nepřistoupily, a tak se ve Velké Británii, v Irsku, na Maltě, ale i například v Austrálii, Indonésii nebo na Novém Zélandu jezdí dodnes vlevo.
Volant i řadicí páka
Samotnému levostrannému provozu jsou samozřejmě přizpůsobena i auta. Volant je na pravé straně vozidla, zatímco řadicí páka vlevo. Samotné řazení je pak ale stejné. A ve stejném pořadí, na jaké jsme zvyklí i u nás, jsou i pedály – tedy zleva spojka, brzda a plyn.
Levostranný provoz se ale nevztahuje pouze na jízdu automobilů. Lidem na chodnících je třeba se také vyhýbat opačně a opačně jezdí i vlaky nebo tramvaje ve městech. Pokud tak budete kdekoli přecházet, musíte se nejprve podívat doprava.
A velký pozor si musíte dát, i když v zemích s levostranným provozem sednete na tamní kolo. To má totiž obrácené také uspořádání brzdových páček. Ta pravá ovládá přední brzdu, zatímco levá zadní. Na otázku, proč tomu tak je, existuje i zde více odpovědí.
Souvislost s odbočováním
Podle jednoho z názorů to souviselo s tím, že například na starých francouzských kolech v 19. století existovala jen zadní brzda, a protože byla většina jezdců praváky, byla umístěná vpravo. V Británii se pak v tuto dobu používala zadní brzda bez páčky, která se aktivovala pouhým sešlápnutím dozadu.
Když se pak začaly ke kolům přidávat i přední brzdy, na kontinentu už pro ně bylo volné místo jen vlevo, zatímco v Británii je mohli umístit na pravou stranu.
Podle jiné teorie to ale souviselo se signalizací v provozu. Jak uvádí server Cycling Weekly, v době, kdy ještě neexistovaly na autech blinkry, vystrkovali britští řidiči při odbočování vpravo ruku z pravého okénka a při odbočování vlevo nakreslili stejným okénkem písmeno „L“.
A údajně bylo rozhodnuto, že cyklisté mají mít možnost signalizovat stejným způsobem, aniž musí sundat ruku z „hlavní“ brzdy. Ze strachu z pádu přes řídítka byla tehdy zadní brzda považována za hlavní, a tak britští cyklisté měli brzdu na levé straně. Tak na to myslete, než prudce zabrzdíte.