Reportáž „Klášterní školy“, Barma

Reportáž „Klášterní školy“, Barma Zdroj: Jana Ašenbrennerová

Z cyklu „Náboženství“, Demokratická republika Kongo
Z cyklu „Náboženství“, Bangladéš
Reportáž „Matky války“, Demokratická republika Kongo
Reportáž „Matka“, Nepál
Reportáž „Laxman - následky zemětřesení“, Nepál
15 Fotogalerie

Čeští fotografové: Jana Ašenbrennerová a její příběhy lidí v drsných situacích

Andrea Bláhová

 

Silný lidský příběh – právě to zajímá mladou fotografku Janu Ašenbrennerovou. Ve svou práci fotoreportérky věří a doufá, že díky ní může něco změnit.

Třeba postavení homosexuálů v Kongu a to, jak jsou vnímáni svou vlastní společností, kde se setkávají se s agresivitou a brutalitou, kterou si jen těžko dovedeme představit. Jsou terčem násilí, zatýkáni, mučeni ve vězeních a ve většině případů zavrženi svou vlastní rodinou.

Kongo Janu oslovilo i v jiném tématu – fotila ženy v Jižním Kivu, v oblasti zdevastované dlouholetým vojenským konfliktem. V náročných podmínkách s minimální lékařskou asistencí při porodech ženy i nadále plní svou roli matky. „Právě matky platí skutečnou cenu celého konfliktu a nesou největší zátěž války,“ říká o nich s obdivem.

Při své práci se často setkává s lidmi žijícím v extrémních podmínkách a chudobě. Například v Bangladéši, kde fotila muže bourající obří zaoceánské lodě, při čemž jsou pravidelně vystaveni karcinogenním materiálům, nebo v Barmě, kde byla svědkem vyhlazování muslimské menšiny Rohingů. „Zpočátku jsem to nezvládala. Nedokázala jsem se vyrovnat s tím, že některé věci prostě nezměním,“ popisuje svou zkušenost z roku 2010 po prvních třech měsících života v Asii. „Dnes už svou práci vnímám jinak, komplikované situace lidí se snažím pochopit z jejich perspektivy, aniž bych do toho vlastní emoce a předsudky.“

V časopise Lidé a Země Jana publikovala fotoreportáž z Himálaje o pijácích jačí krve, o hledání čisté vody v době epidemie cholery ve východním Kongu, o životě dětí za zdmi barmských klášterních škol, obětování zvířat při rituálech v Nepálu nebo o amerických vězních, kteří každoročně nasedají na hřbety koní v drsném rodeu.

Jana vystudovala režii na Filmové škole v Písku a v roce 2003 odešla do USA, kde absolvovala žurnalistiku na Sanfranciské univerzitě a kde momentálně studuje vizuální antropologii.

Spolupracuje s neziskovými organizacemi a dokumentuje jejich projekty a humanitární činnost převážně v Africe a Asii. Ve svých nezávislých projektech se zaměřuje na sociální témata, často na problematiku menšin a postavení žen. Momentálně připravuje vizuální studii o emočních komunikačních schématech postižených dětí ve zvláštní škole v jižní Indii a v druhém projektu se pak soustředí na integraci arabských žen. Pravidelně fotí i v Česku, hlavně v jižních Čechách, odkud pochází.

Její snímky získaly mnoho ocenění, například ceny World Press Photo, Czech Press Photo, China Press Photo a National Geographic.