Zdroj: KIA

Zcela nová Kia cee’d se sofistikovanou konstrukcí a elegantním designem

Druhá generace modelu cee’d je sofistikovanější, hospodárnější, kultivovanější a nabízí ve srovnání s předchůdcem řízení s vylepšenou zpětnou vazbou. Těmito atributy navazuje na úspěchy první generace, a dále posiluje postavení Kie, jako jedné z předních automobilových značek v Evropě.

  • Druhá generace nejprodávanějšího modelu Kia v Evropě
  • Karosářské varianty pětidveřový hatchback a kombi
  • Benzinový motor GDI o výkonu 99 kW (135 k) a turbodiesel o výkonu 94 kW (128 k)
  • Nižší spotřeba paliva a hodnoty emisí CO2 již od 97 g/km
  • Navržena, zkonstruována a vyráběna exkluzivně v Evropě

První generace modelové řady cee’d představená v roce 2006 byla pro značku Kia zásadním mezníkem. Cee’d navržený, vyvinutý a vyráběný v Evropě byl prvním modelem, s nímž se Kia stala skutečně vážným konkurentem zavedených značek. V roce 2007 zaznamenal cee’d historicky největší úspěch pro vůz značky Kia, když obsadil čtvrté místo v evropské anketě Vůz roku (Car of the Year) jako výraz uznání za svou univerzálnost. Pro své nesporné kvality byla Kia cee´d zvolena také Autem roku 2008 v České republice. 

„Původní cee’d představoval pro značku Kia zásadní zlom. Naše společnost tehdy poprvé vstoupila do vysoce konkurenčního segmentu C se skutečně konkurenceschopným vozem,“ poznamenal Paul Philpott, výkonný ředitel Kia Motors Europe. „Stejně jako původní cee’d představoval v roce 2007 pro Kiu významný krok, reprezentuje tato druhá generace modelové řady další skok pro naši značku – a to jak z hlediska schopností a sofistikovanosti vozidla, tak i z hlediska jeho potenciálu pro další zvyšování našich prodejů v Evropě.“

„Od uvedení na trh bylo v západní Evropě prodáno více než 430 000 vozů modelové řady cee’d, což vedlo ke změně vnímání naší značky veřejností. Zároveň tím byly položeny základy pro řadu nových modelů Kia napříč tržními segmenty.“

„Naše nejnovější modely Picanto, Rio, Soul, Venga, Sportage a Sorento vděčí za svůj pozoruhodný úspěch z velké části dopadům, které vyvolal příchod cee’du a inovativní 7leté záruky Kia, kterou jsme s tímto modelem představili,“ uvedl na závěr Philpott.

Nový pětidveřový cee’d byl uveden na evropské trhy postupně během druhého čtvrtletí 2012 a sehrál důležitou roli v dalším zvyšování prodeje značky Kia v Evropě. Delší, nižší a aerodynamičtější

Nový cee’d je delší a nižší než předchůdce, čímž propůjčuje pětidveřovému hatchbacku sportovnější profil. Celková délka vzrostla o 50 mm (na 4 310 mm) a celková výška byla snížena o 10 mm (na 1 470 mm) úpravou světlé výšky. Navzdory zcela nové platformě byl u nového cee’du zachován rozvor 2650 mm, který patří mezi nejdelší v segmentu C.

Tento atletičtější vzhled je dále podpořen širším rozchodem kol. Zatímco karoserie je celkově o 10 mm užší, byl rozchod kol vpředu a vzadu zvětšen (o 17 mm vpředu a o 32 mm vzadu).

Elegantní silueta nového modelu byla více než 100 hodin zdokonalována v nejmodernějším aerodynamickém tunelu výzkumného a vývojového střediska Kia v korejském Namyangu. Větší sklon čelního okna, hladké kryty pod motorovým prostorem a středovým tunelem, zadní spoiler nad výklopným víkem a pečlivě tvarované zadní sdružené svítilny pomáhají novému cee’du dosáhnout hodnoty součinitele aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30, která jej řadí mezi nejlepší vozy ve své třídě a podílí se na snížení spotřeby paliva i hladiny hluku v interiéru.

Nový cee’d je vyráběn výhradně v žilinském závodě Kia na Slovensku s deseti barvami karoserie – pěti novými a pěti převzatými – a je jedním z prvních modelů s novým logem Kia na kapotě motoru. Nový design loga je jednodušší a elegantnější. Jeho modernější vzhled odráží prémiový charakter nového cee’du a zahrnuje nápis KIA v jediném reliéfním celku pro lepší čitelnost.

Výkonné a hospodárné motory s výhradně šestistupňovými převodovkami

Inženýři Kia kladli při vývoji nového cee’du velký důraz na snižování spotřeby paliva a emisí, a to bez kompromisů v oblasti výkonových parametrů motoru a jeho odezvy. Modernizovaná konstrukce motorů a různé malé, ale citelné změny mají za následek snížení průměrné spotřeby paliva o 4 procenta v rámci celé modelové řady.

V České republice je nový cee’d k dispozici se  škálou motorů nabízejících výkony od 66 kW (90 k) do 99 kW (135 k). Na výběr jsou dva benzinové motory – 1.4 MPI a 1.6 GDI o výkonech 74 kW (100 k), resp. 99 kW (135 k) – a k tomu dva naftové motory – 1.4 WGT s výkonem 66 kW (90 k) a 1.6 VGT s výkonem 94 kW (128 k). Na vybraných evropských trzích je také nabízena benzinová jednotka 1.6 MPI vyladěná na výkon 96 kW (130 k) a také motor 1.6 VGT o výkonu 81 kW (110 k).

Nejoblíbenější volbou je nejvýkonnější turbodiesel 1,6 litru přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek. Motor poskytující nejvyšší výkon 94 kW (128 k) a maximum točivého momentu 260 N.m bude nabízen s šestistupňovou mechanickou nebo samočinnou převodovkou. Nový cee’d s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 11 sekund. Spotřeba paliva je pouhých 4,1 l/100 km v kombinovaném režimu (3,7 l/100 km ve vozech vybavených paketem Kia EcoDynamics) a emise CO2  začínají již od 97 g/km. Také benzinový motor „Gamma“ nabízí vynikající rovnováhu mezi výkonem a hospodárností. Nejvýkonnější motor 1.6 litru Gamma GDI představený poprvé v modelu Kia Sportage je vybaven přímým vstřikováním benzinu, které maximalizuje výkon (99 kW / 135 k) a točivý moment (164 N.m) při minimalizaci spotřeby paliva a emisí. Nový cee’d s tímto motorem zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,9 sekund a průměrně spotřebuje 5,8 l/100 km (5,2 l/100 km s paketem EcoDynamics). Hodnoty emisí CO2 začínají od 119 g/km.

Motory o objemu 1.4 litru nabízí s  šestistupňovou manuální převodovkou. Motor 1.6 CRDi se alternativně dodávat také s 6stupňovou automatickou převodovkou a motor 1.6 GDI se zcela novou dvouspojkovou převodovkou DCT (Dual Clutch Transmission). Převodovka DCT je plodem vlastního vývoje Kia, která se tak řadí mezi pouhé tři výrobce automobilů na světě s vlastním dvouspojkovým systémem.

 DCT řadí hladce, rychle a tiše, aby byl zajištěn maximální jízdní komfort. Další předností nových modelů cee’d vybavených převodovkou DCT jsou výrazně nižší emise v porovnání se samočinnou převodovkou montovanou do modelů předchozí generace.

Stejně jako ostatní modely Kia v Evropě je i nový cee’d k dispozici s technologiemi EcoDynamics™. Jejich cílem je optimalizovat hospodárnost a snižovat emise. Mezi technologie dostupné pro benzinové i naftové modely s mechanickou převodovkou patří systém ISG (Start/Stop), pneumatiky s nízkým valivým odporem a systém řízení alternátoru AMS (Alternator Management System).

Klidnější jízda s vylepšenou ovladatelností a variabilním posilovačem řízení

Vývoj jízdního komfortu a ovladatelnosti nového cee’du probíhal v přímém porovnávání s nejlepšími konkurenčními vozidly, včetně prémiových značek.

Plně nezávislé zavěšení všech kol v pomocných rámech spoléhá vpředu na vzpěry McPherson a vzadu na viceprvkovou nápravu. Zvolená geometrie a nastavení podvozku plně využívá širšího rozchodu kol k dosažení lepší ovladatelnosti a vyšší úrovně jízdní stability.

Dramaticky zvýšená torzní tuhost struktury karoserie nového cee’du (o 45 procent tužší než první generace) umožnila inženýrům společnosti Kia provést celou řadu změn v oblasti podvozku, pružin a tlumičů, které mají vliv na úroveň jízdních vlastností, kultivovanosti, hlučnosti a vibrací.

Mezi vylepšení přední nápravy patří zvětšený úhel závleku (ze 4,4 na 5,2 stupně), který vylepšuje stabilitu při jízdě přímým směrem, dále větší ložiska kol ve vyztužených nábojích a upevnění pomocných rámů v lůžcích s větším průměrem. Změny geometrie zadní nápravy zajišťují přesnější držení stopy, vlečená ramena mají větší lůžka a v celém systému zavěšení bylo sníženo tření.

Standardní mechanismus řízení využívá elektrický posilovač a vyžaduje 2,85 otáčky mezi rejdy. Průměr otáčení je 10,28 metru. Nový cee’d může být také objednán se zcela novým systémem Flex Steer™, který zlepšuje jízdní komfort. Tento systém zavádí tři provozní režimy – komfortní, normální a sportovní – a umožňuje řidiči měnit úroveň účinku posilovače a intenzitu zpětné vazby s cílem co nejlépe se přizpůsobit aktuálním jízdním podmínkám a osobním preferencím řidiče.

Nižší hladina hluku v interiéru, více prostoru pro cestující a zavazadla

Tým inženýrů Kia usiloval o dosažení výrazného zlepšení oproti předchozímu modelu z hlediska kultivovanosti, hlučnosti a vibrací v interiéru. Přijatá opatření zahrnují použití o 14% silnějšího skla v předních bočních dveřích, kryty vnějších zpětných zrcátek s nízkým  aerodynamickým odporem, nové uložení motoru tlumící vibrace, duté hnací hřídele, vyztužené spoje karoserie mezi bočními prahy a střešními sloupky B, dvojité těsnění dveří a rozsáhlejší výplně střešních sloupků A, B a C pěnou. Výsledkem těchto opatření je snížení hladiny hluku v interiéru na úroveň nejlepších vozů v této třídě.

Přestože nový cee’d převzal rozvor 2 650 mm od svého předchůdce, přispívá prodloužení celkové délky k většímu vnitřnímu prostoru pro cestující i zavazadla. Cestující na předních sedadlech mají o 12 mm více prostoru pro hlavu a o 21 mm více prostoru pro nohy, zatímco cestující na zadních sedadlech získali 5 mm šířky navíc v úrovni ramen. Zavazadlový prostor zvětšil svůj objem o 12 procent na 380 litrů (+40 litrů) a dělená zadní sedadla lze kompletně sklopit pro maximální praktickou využitelnost.

Vysoce kvalitní výbava a vyspělá technika

Vyšší kvalita materiálů a širší nabídka technicky vyspělých prvků výbavy je zárukou, že interiér nového cee’du dokonale ladí s prémiovým vzhledem exteriéru.

Ovládací prvky jsou seskupeny v uspořádání orientovaném na řidiče pro intuitivní a snadné ovládání. Standardní výbava nově zahrnuje výškově a podélně nastavitelný volant, vstupy pro iPod, AUX-In a USB, audiosystém s šesti reproduktory a multifunkční palubní počítač.

Na výběr jsou ozdobné prvky s leskle chromovaným povrchem, černým klavírním lakem nebo anodizovanou kovovou úpravou. Nepřímé osvětlení LED středové konzoly a elegantních madel dveří vytváří v interiéru luxusní atmosféru. Čalounění sedadel a obložení interiéru je standardně dodáváno ve dvou barevných provedeních – v jednobarevném černém nebo ve dvoubarevném provedení šedohnědá/béžová. Alternativou potahů sedadel z tkaniny je celokožený interiér dodávaný na přání.

Mezi nabízené prvky výbavy patří vylepšený panel přístrojů Supervision s displejem TFT o vysokém rozlišení, dvouzónová automatická klimatizace, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a elektricky ovládané panoramatické skleněné střešní okno o délce 1045 mm.

Nový cee’d lze objednat se světlomety LED pro denní svícení, světlomety pro přisvěcování do zatáček a vyspělými xenonovými světlomety, jejichž potkávací světla se natáčejí do zatáček a zlepšují viditelnost při jízdě za tmy.

Parkování může usnadnit nový inteligentní parkovací asistent, který je vybaven senzory na přídi, zádi a na bocích. Elektronická řídicí jednotka na základě jejich signálů automaticky ovládá řízení pro bezpečné zaparkování vozidla do podélně orientované mezery. Řidič už jen ovládá pedál plynu, respektive brzdy a řadí vpřed a vzad na základě informací systému.

Bezpečnostní struktura a výbava zaměřená na nejvyšší hodnocení v Euro NCAP

Kia se i nadále zaměřuje na bezpečnost jako na svou nejvyšší prioritu a nový cee’d je vybaven vyspělou technikou z oblastí aktivní i pasivní bezpečnosti, aby byla zajištěna maximální ochrana cestujících a ostatních účastníků silničního provozu. Cílem společnosti Kia je dosáhnout s tímto novým modelem maximálního hodnocení v testech Euro NCAP.

Mezi nabízené prvky aktivní bezpečnosti bude patřit stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control), protiblokovací systém ABS (Anti-lock Braking System), brzdový asistent BAS (Brake Assist System), asistent rozjezdu do kopce HAC (Hill Assist Control) bránící nežádoucímu couvnutí, řízení jízdní stability VSM (Vehicle Stability Management) a signalizace nouzového brzdění ESS (Emergency Stop Signal) rozblikáním brzdových světel, jakmile systém rozpozná, že řidič brzdí v nouzové situaci.

Z hlediska pasivní bezpečnosti jsou ve struktuře karoserie ve velké míře (57 procent) zastoupeny vysokopevnostní oceli. Četná vylepšení navíc zvyšují odolnost při nárazu. Oblasti uložení předních a zadních závěsů jsou vzájemně spojeny novými příčníky, nové výlisky propojují zadní část podlahy zavazadlového prostoru s rámem zadního výklopného víka a zadní část rámu střechy navazuje na střešní sloupky C a nový příčný nosník v podlaze, čímž vytváří extrémně odolný „bezpečnostní prstenec“.

Ochranu proti bočnímu nárazu vylepšují o 50 procent tlustší výztuhy dveří společně s odolnějším příčníkem ve střeše mezi střešními sloupky B a bočními prahy vyrobenými z vysokopevnostní oceli.

Ke standardní výbavě patří 8 airbagů – čelní a boční vpředu, a záclonové pro obě řady sedadel. Bezpečnost chodců vylepšují deformovatelné světlomety, tužší spodní část nárazníku a speciální struktury v kapotě včetně závěsů schopné pohlcovat nárazovou energii.