Řekněme světu, kdo jsme. Do iniciativy Dobré ráno, Česko se může zapojit každý
Znáte to. Jste na výletě v zahraničí a někdo se vás zeptá, odkud jste. Popravdě odpovíte, že z České republiky, ale pak si všimnete, že váš protějšek tápe. Možná budete mít větší štěstí, když řeknete, že z Prahy. Anebo z Československa. I tak si ale většinou ve světě naši zem nedokážou lidé s ničím spojit. Unikátní iniciativa „Dobré ráno, Česko“ chce tento obraz změnit. A zapojit se do ní může každý.
Cílem apolitické iniciativy, kterou koordinuje ministerstvo zahraničí s Českými centry, je zlepšit obraz země ve světě a najít jednotný „brand“, kterým se bude moct Česko v zahraničí prezentovat. Iniciativa se inspirovala v zemích, které úspěšně prošly podobným procesem, jako jsou například Nizozemsko, Finsko či Estonsko. Důležité podle iniciátorů projektu je to, aby se do výzvy zapojilo co nejvíce lidí.
Na webových stránkách Dobré ráno, Česko tak už teď mohou lidé odpovídat na čtyři otázky týkajících se jejich pohledu na Českou republiku. „Úspěšná země má svůj příběh o tom, v čem je dobrá. A umí ho vyprávět,“ tvrdí heslo iniciativy.
„Silný a srozumitelný příběh značky Česko je klíčem k tomu, jak být více vidět a slyšet – doma i ve světě. V cestovním ruchu je to obzvlášť důležité – silný brand umožňuje mnohem lépe cílit kampaně, oslovit více návštěvníků a podpořit tak nejen podnikatele, ale i samotné regiony a Česko jako celek,” uvedl ředitel České centrály cestovního ruchu - CzechTourism František Reismüller.
Dotazník i diskuze
Iniciativa se opírá také o mimořádnou shodu napříč resorty na základě spolupráce propagačních agentur státu: CzechInvest, CzechTourism, CzechTrade, Dům zahraniční spolupráce a Národní sportovní agentura. Zásadní roli v iniciativě ale hraje právě zapojení veřejnosti. To vzniká ve spolupráci s Nadací BLÍŽKSOBĚ a analytickým ústavem STEM. Kombinuje on-line i off-line zapojení.
Kromě samotného vyplnění dotazníku se lidé budou moct zapojit i v rámci diskuzí ve městech, výzev na sociálních sítích nebo i v rámci letních kulturních festivalů. „Díky kombinaci on-line a off-line zapojení se do tvorby příběhu Česka může přidat každý. Společně tak můžeme dojít ke shodě na tom, kdo jsme, kam směřujeme, a položit základy pro budování obrazu Česka v zahraničí i posílení hrdosti doma,“ doplnil Jaromír Mazák, ředitel výzkumu STEM.
Nový příběh země
Podle generálního ředitele agentury CzechInvest Jana Michala je iniciativa Dobré ráno, Česko naší příležitostí začít vyprávět – a zároveň naplňovat – nový národní příběh. „Příběh země, která není známa jen Prahou či pivem, ale zemí nabízející špičkové podmínky pro investice, rozvoj startupů a inovací, a kde dává smysl žít a podnikat,“ dodává. Podle něj tak máme šanci ukázat světu, že jsme připraveni být moderní, sebevědomou a otevřenou zemí pro byznys i nové technologie s vysokou kvalitou života.
„Musíme se vyhrabat z naší oblíbené plebejské pozice a dobít svět. A k tomu nutně potřebujeme dobrý český brand, což není jen značka, která umožní zvýšit marže exportérů a příjmy české ekonomiky, není to jen slogan, který k nám přivábí turisty a nebo investory, je to i něco, co nám pomůže vydefinovat češství a na co můžeme být hrdí,“ uzavírá Martin Wichterle, Wikov Industry a ambasador Druhé ekonomické transformace.
Celý projekt proběhne ve čtyřech fázích. Tou první bude samotný sběr dat, který bude probíhat až do podzimu, druhou jejich analýza, třetí vytvoření jednotné komunikační kampaně a čtvrtou pak její spuštění.