Tatranský čaj: Slovenský dryák, který vás spolehlivě zahřeje

Tatranský čaj: Slovenský dryák, který vás spolehlivě zahřeje Zdroj: Zuzana Šprinclová

Tatranský čaj: Slovenský dryák, který vás spolehlivě zahřeje
Vysoké Tatry
3
Fotogalerie

Tatranský čaj: Slovenský dryák, který vás spolehlivě zahřeje

Ve slovenských Tatrách se odpradávna pil speciální nápoj. Jeho základem byla směs bylinek, horká voda, med, pálenka, lůj a třeba i česnek. Býval domácí medicínou, každý měl svůj vlastní recept, všichni mu ale říkali tatranský čaj. Dnes je to pojem a znají ho lidé v šestnácti zemích světa.

Formálnost se v horských kolibách Tater zrovna nenosí. Pokud se ve dveřích ukáže tzv. kravaťák, klidně se mu může stát, že mu místní kravatu hned u dveří odstřihnou a pro klid duše ho pohostí něčím ostřejším: většinou tatranským čajem. V kolibě se zhasnou světla, čaj se zapálí, číšník pískne a vystřelí z pistole do vzduchu – to aby křik a ruch společně se silným nápojem zahnaly zlé choroby, jak se věřívalo. Jde o starou zbojnickou tradici, která je živá i dnes. Velkolepé přivítání v kolibě důvěrně zná i podtatranský rodák Ján Semaňák, v jehož hlavě se zrodil nápad z tatranského čaje udělat značku. První láhev vyjela do světa z jeho firmy v roce 2003.

„Bude to trochu hořet a bude kolem toho trochu cirkus,“ říká Katarína Kulangová z firmy Karloff v Kežmarku. Se svým kolegou staví v potemnělé místnosti před každého v hrnku hořící nápoj: voňavý bylinný sladký čajový likér s 52 procenty alkoholu. V uvolněné atmosféře začíná exkurze v rodinném podniku, který prorazil do šestnácti zemí světa.

Dnes Karloff vyrábí čtrnáct druhů tatranského čaje neboli Tatratea různých chutí: od broskvové, kokosové, květové, šípkovo-rakytníkové po mléčnou nebo bylinkovou s obsahem alkoholu od 17 po 72 procent. „Legendární a nejprodávanější je vůbec první Tatratea s obsahem alkoholu 52 procent,“ říká Katarína: „Pro lidi na západ od nás je ale moc silný, tam se pije trochu jinak než na Slovensku, a proto jsme vymysleli slabší nápoje s jemnějšími chutěmi.“

Skvělá chuť i design

Firma Karloff sídlí se šedesáti zaměstnanci v bývalé textilce, která je díky své architektuře národní památkou. Ve výrobně se linou omamující a štiplavé vůně, alkohol se rozlévá do žil a Katarína odhaluje vznik nápoje. Každému při tom dává ochutnat z lahviček, kde se macerují různé přísady. Základními složkami každého druhu tatranského čaje jsou černý čaj, byliny a dubové hobliny. Koncentrát zraje šest až osm týdnů v dubových sudech, pak dalších až osm týdnů odpočívá. „Speciální ingrediencí je zdejší pramenitá voda, v každé láhvi se tak ukrývá kousek Tater.“

Na chodbě visí po stěnách diplomy z mezinárodních designových soutěží. Získali je za nezvyklý a povedený design lahví (prázdné lahve lidé neradi vyhazují do odpadu). „V podobné lahvi, jako bývala ta naše, se v Polsku prodával sirup. A to byl problém, který odstartoval cestu za novým designem, potřebovali jsme se odlišit,“ vysvětluje Katarína. Se vstupem na zahraniční trh přišla firma také s novým názvem a z tatranského čaje se stal Tatratea.

Na stole stojí ve dvou řadách na dřevěném podnose čtrnáct panáků. Závěrečný čas patří ochutnávce různých chutí Tatratea. A je to výzva, hlavně panák s obsahem alkoholu 72 procent, po němž je opět trochu cirkus.