Letiště České Budějovice

Letiště České Budějovice Zdroj: Iveta Dráždilová

Letiště České Budějovice
Letiště České Budějovice
3
Fotogalerie

Letecky z Budějovic? Bývalé vojenské letiště se poprvé otevře civilnímu provozu

Ačkoliv od modernizace Letiště České Budějovice uplynuly už čtyři roky, teprve nyní se Jihočeskému kraji podařilo najít řešení pro řízení mezinárodního letového provozu. Letiště, které během nacistické okupace sloužilo jako záložní a výcviková základna německé Luftwaffe a později k výcviku izraelských vojenských pilotů, se poprvé v historii otevře veřejnosti. Od srpna odtud budou létat charterové lety do Řecka a Turecka.

Historie jihočeského letiště u obce Planá se datuje do počátku 30. let minulého století. První výkopové práce tu byly zahájeny na sklonku roku 1932 a o tři roky později byla dokončena letištní plocha. Souběžně tu vznikaly hangáry Aeroklubu České Budějovice a Masarykovy letecké ligy, které byly v padesátých letech rozebrány a znovu postaveny na nedalekém letišti v Hosíně.

Vojenská kronika

Pamětníci popisují četnické letecké hlídky, které se tu držely už od roku 1935 kvůli narušení vzdušného prostoru v oblasti jižních Čech. Za druhé světové války, během nacistické okupace, pak bylo letiště zcela obsazeno německými válečnými jednotkami Luftwaffe a provozováno jako záložní letiště pro útvary 4. letecké armády, přičemž tu působila i letecká škola. Po osvobození se letiště opět vrátilo Československé armádě, která zde zřídila základnu nově vytvořené 2. letecké divize. Poválečná historie zahrnuje i zahájení pravidelného leteckého provozu Československých aerolinií na lince Praha–České Budějovice.

Na letišti v Plané probíhalo také školení vojenských pilotů pro nově vzniklý Stát Izrael a zacvičoval se tu například Ezer Weizman, který se roku 1993 stal izraelským prezidentem.

Jelikož v srpnu 1968 znemožnila československá armáda sovětským letadlům přistávání na ranveji, letiště obsadili okupanti.

„Vypnuli jsme tenkrát dráhu, a jedno ruské letadlo během přistávání dokonce havarovalo. Byli tam asi tři mrtví a naši odmítli převézt zraněné do nemocnice. Situace byla hrozně vyhrocená,“ vzpomíná na 21. srpen roku 1968 Rudolf Grmela, který na letišti strávil jako dispečer i civilní zaměstnanec bezmála třiatřicet let. „Druhý den už letiště zabraly tanky a vojáci tu rozestavěli stanová města. My jsme dál chodili do práce, ale k letadlům nás už nepustili,“ doplňuje.

Výhledy a nejistota

Od devadesátých let byla přítomnost vojenského letectva v Plané utlumována a roku 2005 zcela ukončena.

„Jako voják z povolání jsem sice v roce 2002 odešel do penze, ale roku 2005 přešel k civilnímu letectví, kde jsem jako náčelník provozu sloužil dalších sedm let. Když jsme začínali pracovat na civilním letišti v Plané, bylo nás asi patnáct,“ popisuje Rudolf Grmela. Modernizaci letiště i mezinárodnímu civilnímu provozu byl od počátku velmi nakloněn. „Celému projektu moc fandím a jsem rád, že odsud lidé budou moci letět třeba na dovolenou. Sám bych se tomu nebránil,“ dodává.

Unikátní virtuální věž

Po letech nejistot a miliardových investic je tak konečně jasné, co bude s letištěm dál. Jihočeský kraj se dohodl s ministerstvem dopravy a letecký provoz svěřil státnímu podniku Řízení letového provozu. V první fázi bude provoz v Českých Budějovicích řídit z Prahy, odkud dispečeři navedou letadlo na přistání na českobudějovickou ranvej. Pojíždění a parkování by pak řešili letištní dispečeři z místní věže. Následně by na letišti měla být pilotně vyzkoušena technologie virtuální věže, takzvané Remote Tower, která vznikne v Ostravě. Remote Tower by v budoucnu mohla sloužit i ostatním regionálním letištím, případně těm v zahraničí.

Prvním leteckým dopravcem, který zájemcům nabídne z Letiště České Budějovice přímá letecká spojení do zahraničí, bude Smartwings ve spolupráci s cestovní kanceláří Čedok. A jelikož je zájem o dovolenkové destinace velký, bude už v druhé polovině léta možné z Budějovic vypravit letadla na řecký Rhodos, do turecké Antalye a na Krétu. Český dopravce bude na chartery používat letadla typu Boeing 737 až pro 189 cestujících v ekonomické třídě. Na tureckou Riviéru zamíří první klienti Čedoku ve středu 2. srpna.