Mexiko: Rituální oslava Velikonoc v podání indiánů kmene Cora aneb Kde se rodí démoni

5/10
Zavřít
  • Coras sami sebe odjakživa nazývali na'ayarij, z čehož později vzniklo i jméno mexického státu Nayarit, v jehož severovýchodní části indiáni žijí.
    Coras sami sebe odjakživa nazývali na'ayarij, z čehož později vzniklo i jméno mexického státu Nayarit, v jehož severovýchodní části indiáni žijí.| Zdroj: Jan Sochor
  • Jeden z mužů hrábl rukou do popela. Hrst černého prachu pomalými a dlouhými tahy vtírá malému indiánovi do snědé kůže na zádech.
    Jeden z mužů hrábl rukou do popela. Hrst černého prachu pomalými a dlouhými tahy vtírá malému indiánovi do snědé kůže na zádech.| Zdroj: Jan Sochor
  • Podle malby a nasazených masek se z počátečního chaosu utvořilo osm, možná až dvanáct rozdílně stylizovaných skupin démonů.
    Podle malby a nasazených masek se z počátečního chaosu utvořilo osm, možná až dvanáct rozdílně stylizovaných skupin démonů.| Zdroj: Jan Sochor
  • Rohaté démonické masky připomínají zvířata, od jelena přes lišku po berana nebo prase, či dokonce orla.
    Rohaté démonické masky připomínají zvířata, od jelena přes lišku po berana nebo prase, či dokonce orla.| Zdroj: Jan Sochor
  • Barevní ďáblové vtrhli do vesnice a lačně pátrají po Ježíškovi.
    Barevní ďáblové vtrhli do vesnice a lačně pátrají po Ježíškovi.| Zdroj: Jan Sochor
  • Proměna muže v démona během oslavy indiánských Velikonoc není legrace z maškarního bálu. Coras své rituály prožívají se vší vážností a úzkostlivě je střeží.
    Proměna muže v démona během oslavy indiánských Velikonoc není legrace z maškarního bálu. Coras své rituály prožívají se vší vážností a úzkostlivě je střeží.| Zdroj: Jan Sochor
  • Ježiška představuje malý chlapec ve zlatavé tunice a s korunou z palmových listů. Jeho symbolická smrt je vrcholem La Judey.
    Ježiška představuje malý chlapec ve zlatavé tunice a s korunou z palmových listů. Jeho symbolická smrt je vrcholem La Judey.| Zdroj: Jan Sochor
  • Stejně jako v jiných dříve izolovaných částech světa i kultura indiánů Cora se během posledních desetiletí dostala pod silný tlak zvenčí.
    Stejně jako v jiných dříve izolovaných částech světa i kultura indiánů Cora se během posledních desetiletí dostala pod silný tlak zvenčí.| Zdroj: Jan Sochor
  • Rodí se další den a muži vrství na černobílá těla další, tentokrát mnohobarevné vzory a obrazce. Proměna v démony se tím završuje.
    Rodí se další den a muži vrství na černobílá těla další, tentokrát mnohobarevné vzory a obrazce. Proměna v démony se tím završuje.| Zdroj: Jan Sochor
  • Maska se dělá každý rok nová. Vyjadřuje totiž aktuální obraz, stav nebo přání svého nositele vůči tradičním božstvům.
    Maska se dělá každý rok nová. Vyjadřuje totiž aktuální obraz, stav nebo přání svého nositele vůči tradičním božstvům.| Zdroj: Jan Sochor
Coras sami sebe odjakživa nazývali na'ayarij, z čehož později vzniklo i jméno mexického státu Nayarit, v jehož severovýchodní části indiáni žijí.
Jeden z mužů hrábl rukou do popela. Hrst černého prachu pomalými a dlouhými tahy vtírá malému indiánovi do snědé kůže na zádech.
Podle malby a nasazených masek se z počátečního chaosu utvořilo osm, možná až dvanáct rozdílně stylizovaných skupin démonů.
Rohaté démonické masky připomínají zvířata, od jelena přes lišku po berana nebo prase, či dokonce orla.
Barevní ďáblové vtrhli do vesnice a lačně pátrají po Ježíškovi.
Proměna muže v démona během oslavy indiánských Velikonoc není legrace z maškarního bálu. Coras své rituály prožívají se vší vážností a úzkostlivě je střeží.
Ježiška představuje malý chlapec ve zlatavé tunice a s korunou z palmových listů. Jeho symbolická smrt je vrcholem La Judey.
Stejně jako v jiných dříve izolovaných částech světa i kultura indiánů Cora se během posledních desetiletí dostala pod silný tlak zvenčí.
Rodí se další den a muži vrství na černobílá těla další, tentokrát mnohobarevné vzory a obrazce. Proměna v démony se tím završuje.
Maska se dělá každý rok nová. Vyjadřuje totiž aktuální obraz, stav nebo přání svého nositele vůči tradičním božstvům.