Hedžázské nádraží v Damašku.

Hedžázské nádraží v Damašku. Zdroj: Profimedia.cz

Hedžázské nádraží v Damašku.
Hedžázské nádraží v Damašku.
Hedžázské nádraží v Damašku.
4
Fotogalerie

Hedžázské nádraží: Jedna z nejkrásnějších staveb v syrském Damašku

Budova Hedžázského nádraží leží pár kroků na východ od hradeb Starého Města. Přestože železnice z Damašku do Medíny byla postavena již v roce 1908 (aby zkrátila poutníkům do Mekky až dvouměsíční cestu na velbloudech), samotná budova nádraží, nazývaného taktéž Kanawat terminus, vyrostla o devět let později.

Autorem projektu byl španělský architekt Fernando de Aranda, který ve stavbě budovy zkombinoval dva různé styly - evropský i orientální styl, ovlivněný zejména osmanskou architekturou. Před budovou je vystavena německá lokomotiva Jung vyrobená v roce 1908, která připomíná první léta slavné tratě. Koleje vedoucí odtud do další stanice Kadem byly vytrhány až v roce 2003 - do té doby byla tato část železnice funkční.

Interiér nádražní budovy je bohatě zdoben různými dekoračními prvky. Nejviditelnější z nich jsou barevná skla oken a vyřezávané motivy na zábradlí i dřevěném obložení stropu a zdí. Prostor uvnitř dnes slouží především jako obchod s knihami, ale konají se zde i výstavy a stále si tady lze koupit lístky - ovšem pouze na autobus. I když budova bývalého nádraží slouží v současné době jako kulturní památka, prostor těsně za ní se má v blízké budoucnosti oživit stavbou velkého komplexu, ve kterém bude umístěn obchodní dům, pětihvězdičkový hotel a kanceláře. A právě sem povede i připravovaná Zelená linka metra. Zdá se tedy, že budova Hedžázské železnice bude po více než sto letech opět na začátku kolejové dopravy.

Články z jiných titulů