Pro generaci Z je udržitelné cestování součást životního stylu.

Pro generaci Z je udržitelné cestování součást životního stylu. Zdroj: Shutterstock

Udržitelnost a cestování mohou patřit k sobě.
Pro mladé lidi není udržitelnost jen prázdná fráze.
Na způsobu cestování záleží.
4
Fotogalerie

Klimatická krize ovlivňuje cestování. Generace Z to dokazuje

Neplýtvat jídlem, omezovat spotřebu plastových výrobků i nákup nového oblečení a podporovat lokální produkty.  Taková je životní filozofie mladých lidí, kteří se rovněž podílejí na vývoji a směřování cestovního ruchu. Udržitelnost je pro ně jeho nezbytnou součástí. 

Většina z nich chodí ještě na střední školu, ale už teď ovlivňují budoucnost společnosti včetně pracovního trhu. Generace Z, tedy lidé, kteří se narodili mezi lety 1996 až 2009. Neznají svět bez internetu, smartphonů či youtuberů, mají totiž – zjednodušeně řečeno – digitální DNA. Velmi intenzivně vnímají globální výzvy, mezi které mimo jiné patří klimatická krize. Ta podle průzkumu agentury CzechTourism ovlivňuje 87 % generace Z, pětina z nich ji chce aktivně řešit.

Udržitelnost a cestování mohou patřit k sobě.Udržitelnost a cestování mohou patřit k sobě.|Shutterstock

Udržitelnost v cestování

„Udržitelnost je velké téma nejen cestovního ruchu, které letos budeme ještě víc zdůrazňovat v kontextu s aktivním turismem a kampaní Unexpected Wellbeing. To, jak se chováme k životnímu prostředí a bereme ohled na budoucí generace, se totiž týká života každého z nás. I proto průběžně aktualizujeme naše webové rozcestníky k udržitelnosti na portálech Kudy z nudy a Visit Czechia. Skvělé je, že jim každý rok stoupá návštěvnost, což ukazuje, že jde o téma, které hýbe společností,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism František Reismüller.

 „Loni se udržitelnosti věnovalo naše Fórum cestovního ruchu, které jako součást mezinárodního veletrhu Holiday World připravujeme i letos, a to na 15. března. A protože s udržitelností souvisí i šetrná mobilita, plánujeme ji mimo jiné představit účastníkům inaugurační jízdy nočního vlaku European Sleeper z Bruselu do Prahy, která se má rovněž uskutečnit letos v březnu," dodává.

Pro mladé lidi není udržitelnost jen prázdná fráze.Pro mladé lidi není udržitelnost jen prázdná fráze.|Shutterstock

Strach z budoucnosti

Jak je doprava šetrná k přírodě, samozřejmě ovlivňuje také klima. Uvědomuje si to i generace Z. Podle průzkumu se 84 % těchto mladých lidí obává v souvislosti s klimatickou krizí extrémního počasí a 55 % má strach z prohlubování sociálních nerovností. Zřejmé jsou také obavy z nedostatku pitné vody a znečištění vodních toků (78 %) či ztráty biodiverzity (77 %). Generace Z se proto snaží neprodukovat odpad a neplýtvat zdroji.

Na způsobu cestování záleží.Na způsobu cestování záleží.|Shutterstock

„Z našeho průzkumu jednoznačně vyplynulo, že pro generaci Z nastupující na pracovní trh je udržitelnost naprosto nedílnou součástí života, což se samozřejmě projevuje i při cestování. 63 % generace Z dává přednost cestování hromadnou dopravou a 60 % pak preferuje cestování vlakem. Při výběru ubytování důraz na udržitelnost postupně stoupá. Lidé narození mezi lety 1996 až 2009 vybírají to, kde přespí, na základě deklarace o udržitelném fungování, celkem už v 26 % případů. V samotném cestování se omezovat příliš neplánují, pokud ano, týká se to podle výsledků šetření cestování letadlem (38 %) nebo cest na delší vzdálenosti (32 %)," uvedla ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Veronika Janečková.

Průzkumu „Globální výzvy očima Generace Z“ se zúčastnilo se na 1 500 lidí.