Ilustrační snímek

Ilustrační snímek Zdroj: Profimedia.cz

Betlém, neodmyslitelný symbol Vánoc: Na kafíčko za Ježíškem

Za betlémy do aukčních síní či na internet si oblíbil chodit Zdeněk Peer. Sbírá totiž reklamní betlémy, které jsou vlastně českou specialitou. Vznikaly zejména v době poválečné krize, kdy továrny hledaly nové způsoby reklamy.

Ke sbírání betlémů se Zdeněk Peer dostal už jen díky svému původu. Jeho matka totiž pochází z Příbrami a Příbramsko je jedním z center českého betlémářství. Papírové tištěné betlémy jsou u nás známé od konce 18. století. Ale pak někoho napadlo, aby darovníci nesli na zádech různé balíčky s nápisy propagujícími výrobek dané továrny. A reklamní betlém byl na světě. V záplavě dnešní televizní reklamy působí tehdejší slogan hodně pohodovým klidem Vánoc...

Reklamní Vánoce

Brandýská cikorka a žitná káva lahodnou vždy kávu dává! Vánoce vám zpříjemní dobrá káva ze Zlaté hospodyňky a žitovky!

Tímto způsobem se propagovaly převážně výrobky polabských továren na kávoviny z Kolína, Hradce Králové, Pardubic či Brandýsa. Nepohrdl jím ani J. Otto z Rakovníka. Mýdlo Helada se prodávalo v krabičkách, ze kterých se sestavila jedna z postav betlému.

„Bylo jich celkem osm nebo devět druhů,“ říká sběratel Zdeněk Peer. „Zákazník tak byl motivován k nákupu dalšího výrobku.“ Na počátku druhé světové války ale sláva těchto betlémů končí. V roce 1947 se sice firma Albis z Opatovic nad Labem pokusila jejich období připomenout betlémem nalepeným na krabicích s čokoládovou vánoční kolekcí, ale to už byla labutí píseň.

Ztracené betlémy

„Většina vydaných betlémů je už dneska zmapovaná. Soustavná pozornost se jim začala věnovat teprve v posledních několika letech. Pravděpodobně někdy v šedesátých letech ještě byly naděje něco nového objevit. Mohly je ukrývat půdy chalup nebo nějaké pozůstalosti,“ říká Zdeněk Peer, který pracoval jako dekoratér. Mnoho materiálu také skončilo při likvidaci továren ve stoupách. U mnoha reklamních betlémů neznáme ani autory kreseb. Hodně se této oblasti věnovala výtvarnice Marie Fišerová-Kvěchová, která tvořila zejména pro rakovnickou formu Otto. Její obrázky mají jasný rukopis a lze je rozpoznat. Přesto to pro firmu nebylo natolik podstatné, aby jména uváděla, stejně jako se neuváděl ani rok vydání.

Pátrání po betlémech může vést i přes archivy dávných továren, ty se ale ne vždy dochovaly. Nezbývá, než spoléhat na tajemství antikvariátů. Nejsnazší cestou bývá pátrání na internetových aukcích, na burzách. V dávných dobách se sběratelé scházeli každou neděli na pražském náměstí 28. října. Tady bylo možné koupit arch za pár korun. Po roce 1990 se ovšem zvýšil zájem a s ním i ceny. Po dlouhé přestávce se krátce pár betlémů objevilo jako reprint i v roce 1968 – mezi postavičkami byli prý i tehdejší přední politikové obrodného procesu Alexander Dubček a Josef Smrkovský. Na význam reklamních betlémů upozornila PhDr. Jiřina Hánová. Sběratelům se podařilo shromáždit jedenadvacet kompletních jesliček. Mnohé vycházely i v různých jazykových mutacích.

„Chtěl bych objevit nějaký starý, neznámý betlém,“ přiznává i další sběratel, vysokoškolský docent Milan Zábranský, předseda Spolku českých betlémářů, který vydal dnes už beznadějně rozebraný kalendář těchto drobných dílek. Kapitolu papírových reklamních betlémů však lze považovat za uzavřenou – najdeme je leda u sběratelů nebo na výstavách...