Výlet pro 13 svalů a 26 kostí

96vylet.jpg
Autor článku: Pavla Apostolaki, Středa, 23. září 2015
Autor fotografií: Bosonohá turistika · o.s.
Chůze naboso byla donedávna doménou afrických domorodců či indiánů z amazonského pralesa. Nyní celosvětový trend dělá první kroky i u nás.

Ve světě není „barefooting“ žádnou novinkou. V Německu a v Rakousku frčí bosé stezky přes dvacet pět let. U našich západních sousedů začínají s osvětou již velmi brzo. V rámci výuky probíhá na některých základních školách oblíbená „chodidlová gymnastika“. Zábavnou formou tak učí děti přirozenému pohybu.

„U nás je ,bosování‘ teprve v plenkách,“ říká David Mrhač, předseda občanského sdružení Bosá turistika, které chůzi bez bot v České republice propaguje dva roky. „Pořádáme bosé výlety, vzdělávací workshopy a budujeme zážitkové stezky,“ popisuje aktivity spolku muž, jehož chodidla jsou zvyklá šlapat holou zem sedm let.

A vypadá to, že se svým týmem slaví úspěchy. Počet zážitkových chodníků i příznivců (v současnosti je jich registrováno okolo šesti set) stále přibývá. Dvacet z nich se již dvakrát úspěšně vydalo dobýt Sněžku. Ačkoli výstup na vrchol nejvyšší české hory vypadá jako velmi odvážný výkon, zdaleka není tou nejnáročnější bosou akcí. Zisk pomyslného mistrovského titulu totiž přináší pochod Praha–Prčice, kde je terén na 23–34kilometrové trase značně obtížný i pro trénované bosochodce. Alternativní formu výletů do přírody zvažuje i Klub českých turistů. Zatím ji prezentoval na několika akcích.

Jak začít chodit?

Chcete-li chodit venku bez bot, začněte nejdříve doma a zvykejte si na kontakt s podlahou. Pak se vydejte na zážitkové stezky a otestujte, co chůze po volném terénu obnáší. Budete-li nadšeni, vyběhněte do přírody (ideální teplota je kolem 20 stupňů) na pěšinu nebo na lesní stezku a procházejte se, dokud neucítíte chlad nebo nepříjemné vjemy. Můžete také střídavě chodit bosí a obutí. Postupně intervaly i délky tras prodlužujte, zvykejte si na náročnější terén a otužujte chodidla.

Pak naplánujte túru. Běžná délka bývá okolo 12 km. Pokročilí vyznavači chůze bez bot urazí denně i 20 km. V průměru se pohybují rychlostí kolem 3,5 kilometru za hodinu, tedy o něco pomaleji než obutí souputníci.

Naboso s páterem

Jeden z prvních propagátorů chůze naboso byl bavorský léčitel Sebastian Kneipp. Každý den doporučoval chodit pět minut v ranní rose. Přímý kontakt holých chodidel (na každém je přibližně 76 000 nervových zakončení) se zemí aktivuje reflexní body. Ty pak ovlivňují činnost vnitřních orgánů. Svalové receptory přinášejí do mozku informace o povrchu, což více rozvíjí spolupráci mezi nervovou a pohybovou soustavou. Chůze naboso skvěle trénuje svaly držící nožní klenbu a stimuluje krevní oběh v dolních končetinách. Preventivně působí proti křečím, plochým nohám a deformacím prstů.

Kristovou chůzí v supermarketu

Někteří nadšenci už odložili svoji obuv definitivně a chodí bosí i ve městech. Tam však musejí být obezřetnější. Chodníky jsou někdy znečištěné, pokryté střepy, žvýkačkami nebo psími exkrementy. Proto většinou volí osvědčené, čisté trasy. Problémy mají v nákupních areálech (včetně kin), kde se žádá „vstup jen ve slušném oblečení“. Ochranka má však občas originální řešení: „Zajděte si koupit ponožky a pokračujte v nich v návštěvě.“


BOSOU NOHOU REPUBLIKOU

  • Stezka Bosou nohou Schrattenberg–Valtice

Na přeshraniční okružní trase je 11 zastávek. Během 5 km vaše bosá chodidla okusí chůzi po kůře, šiškách, písku a kamenech. Můžete také projít dřevěným sudem o objemu 10 000 l a balancovat na vratkém mostě z dřevěných trámů. www.valtice.eu

  • Stezka Bez bot v Brně

„Šalinou přivalíte“ na zastávku Novolíšeňská ve čtvrti Líšeň. Jedlý park (směs ovocných stromů, keřů a bylin) v Sedláčkově ulici má 11 stanovišť z písku, různého druhu štěrku, pilin, mulčovací kůry a jehličí. Dobrovolníky na budování projektů a dárce rostlin uvítají na www.stromyamy.org/brno-lisen/

  • Zážitkový chodník – Lázně Jeseník

Zažijte na vlastní kůži část z legendárních procedur přírodního léčitele Vincenze Priessnitze. Cestou přes poval dřevěných kuláčů, oblázků a dřevěného štěpku vstoupíte do brouzdaliště s pramenitou vodou. K zážitkovému chodníku (v těsné blízkosti Bezručova pramene) dospějete z Lázní Jeseník pěšky po naučné stezce V. Priessnitze. Je značená modrou kapkou vody nebo vás povede turistická zelená trasa.

  • Chodník pro bosé nohy – Staré Hamry

Naučná stezka Gruň–Bílý Kříž vedoucí po nejkrásnějším a jediném obydleném hřebeni Beskyd Gruni vás dovede až k místu zvanému Hranice. Tady vyzujte pohorky a dopřejte svým nohám pocit volnostiwww.stezka-grun.cz

  • Kneippova stezka v Tereziině údolí – Nové Hrady

Procházka přírodně krajinářským parkem, založeným hrabětem Buquoyem v roce 1756, je zážitkem pro všechny romantické duše. Naučnou 5km stezkou ve společnosti cypřišů, vejmutovek a douglasek se dostanete až k pěšině vyplněné různými přírodními materiály. V údolí řeky Stropnice na vás čeká chodník v lesním potoce. Tady absolvujte Kneippovu osvědčenou léčebnou proceduru – šlapání vodywww.novohradky.info.cz

  • Zážitkový park Zeměráj – Kovářov u Orlíku nad Vltavou

Na kilometrové stezce promasírujete svoje chodidla na mohutných balvanech i drobných valouncích. Proběhnete se políčky, loukou i lesem a ochladíte své nohy v přírodní tekoucí vodě. www.zemeraj.cz


BOSÁ TURISTIKA

Bosý běh a vycházka v Pražské botanické zahradě, každé úterý. Jednou do měsíce akce končí i workshopem chůze po žhavém uhlí. Více na www.bosaturistika.cz a na Facebooku Bosá turistika

Akce bosochodců jsou přístupné všem, stačí se podívat na FB stránky.
Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Zkrátka

Komentáře

Přečtěte si další podobné články