Stane se z Istanbulu ostrov?

17.jpg
Autor článku: T. Beránek, Středa, 12. června 2013
Autor fotografií: Profimedia.cz
Známá mořská úžina Bospor (turecky Karadeniz bogazi) rozděluje největší turecké město Istanbul na evropskou a asijskou část. Od roku 1973 jsou oba světadíly spojené visutým mostem o délce 1560 m, k němuž se o patnáct let později přidal druhý, dlouhý 1090 m.

„Projekt změní geografickou podobu Istanbulu na dva poloostrovy a jeden ostrov,“ prohlásil turecký premiér Recep Tayyip Erdogan s tím, že nový „Istanbulský průplav“ protne evropskou část města. Měl by dosahovat délky 40 až 50 kilometrů, šířky asi 150 metrů a hloubky 25 metrů. Bospor je oproti němu kratší (31,7 km), širší (550 až 3000 m) a hlubší (průměrná hloubka 60 m, maximální 120 m). Cílem vybudování nového průplavu je nejen ulehčit předimenzovanému Bosporu, ale také omezit riziko ohrožení obyvatel, neboť úžinou s hustě osídlenými břehy se převážejí i nebezpečné materiály. Přes Bospor je ročně přepravováno 140 milionů tun ropy, 4 miliony tun zkapalněného plynu a 3 miliony tun chemikálií.

Prvotní studie zaberou dva roky, termínem ukončení stavby je rok 2023. Premiér odmítl upřesnit, kudy vodní cesta povede a kolik bude její vybudování stát. Nový průplav má denně umožnit proplutí až 160 lodím včetně těch největších. Počítá se s tím, že jej bude křižovat několik mostů. Na jeho březích vzniknou nové obytné i obchodní čtvrti a letiště. Nový most má být postaven také přes Bospor a v plánu je rovněž výstavba podvodního železničního i dvouúrovňového silničního tunelu usnadňujícího dopravní spojení mezi Evropou a Asií.

Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Zkrátka

Komentáře

Přečtěte si další podobné články