Do Kolína za vůní století

106vune2.jpg
Autor článku: Pavla Apostolaki, Středa, 20. května 2015
Autor fotografií: Profimedia.cz
Před třemi sty lety ji šlechta používala k zakrytí tělesného pachu. Dnes je symbolem pro intelektuály, politiky a vysokou společnost.

Našel jsem vůni, která mi připomíná italské jarní ráno, horské narcisy a pomerančové květy krátce po dešti. Osvěžuje mě, posiluje mé smysly a mou fantazii,“ napsal na počátku osmnáctého století Giovanni Maria Farina v dopise svému bratrovi.

Třiadvacetiletý Ital s talentovaným nosem nelenil a v roce 1709 založil v Kolíně nad Rýnem nejstarší továrnu na výrobu parfémů na světě. Na počest svého nového domova nazval svůj výrobek Eau de Cologne neboli Kolínská voda.

Strach z vody

Lidé v tehdejší době měli obavu z mytí. Měli za to, že voda je nositelem moru a dalších nemocí. Proto svůj pot přebíjeli nesnesitelně těžkými vůněmi skořice, santalového dřeva a pižma. Ovšem nová Eau de Cologne to byla zcela jiná kategorie. Inovativním procesem destilace totiž vznikl výrobek z citrusových esencí. I přes vysokou cenu se okamžitě stal hitem mezi evropskou šlechtou. Farinův luxusní obchod dodával aristokratům vůně v podlouhlých lahvičkách z foukaného skla. Flakonky zvané rosolie byly skladovány pouze naležato a sloužily jen pro přepravu. Do porcelánových rozprašovačů se pak kolínská plnila teprve těsně před použitím.

Ještě dnes přední tvůrci parfémů přiznávají, že se Farinovi podařilo vytvořit z citronu, bergamotu, mandarinky, jasmínu, violky, kadidla, santalu a cedru „vůni století“. A jak vůbec „smyslná voda“ přichází na svět? Nejprve se směs aromatických látek o síle 3–5 procent rozpustí v alkoholu silném 70–90 procent. Jeho kvalita je velmi důležitá, protože má vliv na jakost konečného produktu. Ty nejjemnější druhy kolínské vznikají z vinného destilátu. Pak se směs po určité době při občasném protřepávání zředí vodou na příslušný stupeň koncentrace a přefiltruje se. Čistý výrobek zraje ve sklepě ve velkých nádobách (dříve v sudech zhotovených z libanonských cedrů) a platí, že čím déle, tím lépe. Minimálně však dva roky, kdy ženská i mužská varianta vůně získává na jemnosti.

Osm generací

V současnosti již osmá generace rodiny Farinů vyrábí kolínskou podle starého přísně utajovaného receptu. Společnost sklízí osmdesát pět procent svých tržeb mimo území Německa. Na trhu postiženém krizí má stále zaručenou exkluzivní klientelu, která dává přednost svěží vodě před těžšími parfémy. Od vzniku vůně dodávala „voňavá firma“ kolínské na více než padesát evropských knížecích, královských a císařských dvorů. I dnes, drobné lahvičky s rudým tulipánem ve znaku pravidelně směřují na některé z nich.


Do Kolína za vůní století

TAJEMSTVÍ VŮNĚ Z MĚSTA NAD RÝNEM

  • Pro výrobu Eau de Cologne se sklízejí pěti- až sedmicentimetrové plody bergamotu ještě zelené.
  • získávání esence v destilačním procesu se používají výhradně slupky.
  • Průmyslovou výrobu Eau de Cologne zajišťovaly ve 20. letech minulého století především ženy. Pro efektivitu a plynulý průběh výroby zde panoval zákaz mluvení.
  • Mezi slavné zákazníky kolínské patří herečka Romy Schneider, indická premiérka Indira Gándhí, princezna Diana nebo bývalý americký prezident Bill Clinton.
Sdílej článek dalším cestovatelům
Článek patří do rubriky: Zkrátka

Komentáře

Přečtěte si další podobné články